Hoe kan het dat een USB-stick het op de ene pc niet doet en een andere wel (zie extra uitleg)?

Ik heb een 8GB USB stick die ik heel lang op mijn werk elke dag heb gebruikt. Opeens deed hij het niet meer op mijn werk PC, en wordt hij niet meer herkend.
Maar op een andere pc is er geen enkel probleem.

Hoe kan dit, of is dit op te lossen?
Formateren heb ik al gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Cryofiel
11 jaar geleden
Herkent je werk-PC andere USB-sticks nog wel? Zo niet, dan is de aansluiting misschien kapot, of heeft de systeembeheerder iets veranderd in de instellingen. Gebruik je (thuis of op je werk) een versleutelingsprogramma, zoals bijvoorbeeld BitLocker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Nee.
Heeft volgens mij niet meer uitleg nodig.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zijn de drivers op een of andere manier beschadigd geraakt van de USB-stick. Ik heb dat vaak met een aantal USB-cardreaders. Dan ga je naar apparaatbeheer en dan verwijder je de drivers. Dan doe je de USB-stick opnieuw in de PC.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had ik ook al geprobeerd. Maar het lijkt alsof de pc die usb apparaat helemaal niet kent, en dus ook geen driver kan aanduiden.
gvrox
11 jaar geleden
USB stickjes gebruiken de standaard USB mass storage device drivers die in Windows zitten; als andere sticks wel werken kan dat het probleem niet zijn.
Ik heb onder XP wel eens gehad dat een USB stick een bepaalde drive-letter wilde hebben die nu bezet was door een netwerk-disk. In schijfbeheer / disk management zou je eens kunnen kijken of de USB stick daar wel tussenstaat, maar geen drive letter toegewezen krijgt.

Toegevoegd na 1 dag:
Op http://www.youtube.com/watch?v=wBUwKruc6lc staat een filmpje met uitleg hoe je de drivers van de USB controllers (dus niet van de stick) kunt verwijderen, en na opnieuw opstarten zouden die drivers weer opnieuw geinstalleerd moeten worden. Het klinkt een beetje als een paardenmiddel, maar misschien werkt het.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, is mijn ervaring. Windows XP, en W7 ook, houden drivenummers gereserveerd wanneer je de stick niet netjes hebt afgesloten. Kom je terug met je stick, wil Windows hem benoemen als "disk F", blijkt die "F" nog bezet in Windows. Er zijn programmaatjes om de drive vrij te geven. Er zijn mensen die Mede daarom Windows een *¥# besturingssysteem vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is het niet. Heb het net getest.
Windows geeft de melding dat het apparaat niet wordt herkend en in de disk management is er geen drive bijgekomen die nog geen drive letter heeft.