Hoe kan ik automatisch uitschakelen bij oververhitting uitzetten?

De laptop wordt te warm, maar omdat ik wil voorkomen dat hij automatisch uitvalt ben ik op zoek naar een manier om dit uit te schakelen. Ik weet de mogelijke gevolgen!

Toegevoegd na 5 minuten:
CPU fan draait niet vandaar, ik wil dus voorkomen dat hij uitgeschakeld wordt.

Toegevoegd na 33 minuten:
De bedoeling is een externe cooling in te pluggen, echter moet eerst de beveiliging uitgeschakeld worden omdat de laptop anders nog steeds uitvalt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat je de gevolgen kent dan lijkt mij dat je dat niet wilt. Dat mogelijke loopt aardig naar waarschijnlijk.
Google maar eens op "brand door laptop" Je kunt misschien beter een koeling eronder plaatsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0415163/?WT.mc_id=google&insert=8J
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil ook een externe cooling kopen alleen moet eerst die beveiliging uitgezet worden, anders kan ik een externe cooling inpluggen maar dan valt de laptop nog steeds uit.
gvrox
11 jaar geleden
Eh, zo'n "externe koeling" is GEEN vervanger voor een CPU fan hoor! Je hebt nog steeds een flinke luchtverplaatsing nodig rond de koelvinnen bij de CPU, anders raakt deze nog oververhit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor laptop is het (het verschilt bij iedere)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een packard bell easynote tj65.

Antwoorden (2)

Als dit niet in de BIOS kan, dan kan het niet. Daarbij komt:
Zoals in onderstaande reacties al is te lezen valt dat je zeker af te raden. Een laptop koeler werkt namelijk niet hetzelfde als een PC koeler.

Een laptop wordt gekoeld d.m.v een hol buisje wat richting de fan gaat. De warme lucht gaat via het buisje richting de fan. De fan blaast dan vervolgens de warme lucht naar buiten.

Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat, als je het op één of andere manier uit kon schakelen, dat je er dan niet veel plezier van gaat hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi hulpbijmijncomputer,

in de bios instellingen kan je de veiligheidstemperatuur op een onmogelijk hoge waarde zetten, dan zal de beveiliging uit staan en de laptop zal aan oververhitting overlijden.

als je de boel extra wilt koelen, dan kan je de bestaande koeling in tact laten en er een koelplaat onder monteren.
dit zijn geventileerde 'bodemplaten' die je gewoon in de betere computerwinkel kan kopen.

probeer de bestaande koeling eens schoon te maken.
vermoedelijk is die vervuild, want het is toch vreemd dat de fabrikant van jouw laptop hierin te kort schiet.
dan zou hij snel failliet zijn.

maak de boel voorzichtig open, reinig de ventilator schoepen en tussen de koelribben op de diverse onderdelen.
reinig de koel kanalen en alles dat een goede koeling zou kunnen blokkeren.

LET OP wanneer je met een luchtstroom de ventilator laat draaien, dan werkt hij als generator, de generatorspanning kan de interne elektronica vernielen.
dus bij het reinigen van de ventilator de bladen met een tandenstoker oid blokkeren zodat ze niet draaien.

ik denk dat je daarmee het probleem verholpen hebt.
er kan natuurlijk ook 'iets' anders aan de hand zijn, maar ik begin zelf altijd met de meest voor de hand liggende oplossingen.

veel suc6
groeten, Dré