Wat betekent het dat een CPU op 100% werkt?

Is het schadelijk als 100% van minstens 1 CPU wordt gebruikt? Dit gebeurt namelijk bij het spelen van het spel angry birds. Het betreft een HP pavillion p7.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.8K

Het beste antwoord

100% cpu gebruik betekent dat je eigenlijk een zwaardere computer nodig hebt. Je processor wordt dan voor 100% gebruikt en kan dan niets anders meer doen, je hebt helemaal geen ruimte meer voor andere programma's en je pc is dan traag. Als je het spel afsluit en het zakt dan naar tussen de 0 en 5 % dan is er eigenlijk niets aan de hand, alleen het spel is dan wat te zwaar voor je pc. Blijft je cpu gebruik hoog dan is er wat anders aan de hand, dan draait er een programma op de achtergrond dat je misschien helemaal niet wilt, toolbar, malware, spyware, worm, kan van alles zijn. Speel het spel vlak nadat je de computer hebt opgestart , anders even herstarten voor je begint, en geen andere programma's opstarten zoals msn, dan draait het spel het snelste.

Een processor die 100% belast wordt moet goed gekoeld worden, is dit op een laptop dan is een blad met ventilator aan te raden. Bij een desktop kun je er dan beter een zwaardere koeling op (laten) zetten. De processors zijn tegenwoordig wel beveiligd tegen oververhitting, de pc schakelt dan van zichzelf uit, maar het is niet fijn als je midden in je spel zit en opeens houdt je pc er mee op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, duidelijke informatie. Ik heb het denk ik niet duidelijk uitgelegd. Mijn Norton geeft aan dat 100% van minstens één CPU wordt gebruikt. Maar in totaal is het maximaal 27%. Ik hoef dus waarschijnlijk geen nieuwe computer te kopen, want deze is gisteren aangeschaft. Moet ik dan een ventilator erbij zetten, of is het wel goed zo? Want hij blijft best wel koel. Is het ook schadelijk als de CPU voor langere tijd (spellen) op 100% draait? Of moet ik dan om de zoveel minuten een pauze nemen? Ik heb namelijk ook spellen die waarschijnlijk meer van de processor vragen dan angry birds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb de vraag niet duidelijk gesteld. Het betreft één CPU.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat Norton de mist in gaat om te stellen dat 1 CPU op 100% staat. Een moderne CPU bestaat meestal uit 2 of 4 cores (kernen), in het goedkope segment komen ze nog met 1 core voor en in het duurdere ook 6 en 8. (en zelfs nog hoger en oneven aantallen komen ook voor) Er wordt door het spel dus 1 core 100% belast, als de andere cores niet meedoen dan betekent dat het spel niet met meerdere cores tegelijkertijd kan werken, het spel maakt dus geen optimaal gebruik van de mogelijkheden van je pc. Je gebruikt dus eigenlijk maar een kwart van de cpu en dan is een standaard koeler meer dan genoeg, ook al speel je het spel uren. De Windows 7 CPU meter laat je het totaal zien, die kun je vinden bij de gadgets (op je bureaublad met rechts klikken en dan Gadgets aanklikken), als die op 100% staat de hele tijd dan zou een zwaardere koeler nodig zijn wil je langdurig een spel spelen. Als je gratis Hwinfo64 download kun je in het tabblad sensors de temperaturen meten van de totale cpu en de cores. Als die temperatuur oploopt tot boven de 60 graden dan is er iets niet helemaal lekker (bij een Intel cpu, een AMD cpu mag iets warmer worden) Je hebt een nieuwe pc met Norton erop. Meestal is die licentie maar 3 maanden geldig en moet je dan betalen voor Norton. Ook belast Norton je systeem nogal zwaar. Zelf zou ik in dit geval Norton eraf halen en een gratis virusscanner van avast of avg erop zetten, de firewall in mijn modem en Windows inschakelen en Ccleaner af en toe draaien om de pc schoon te houden. En natuurlijk verstandig computer gebruik, dus niet op een link in vreemde e-mail klikken en verdachte sites bezoeken, meestal waarschuwt je virusscanner daar wel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké bedankt. Ik heb trouwens norton 360, dus die ga ik niet erafhalen, want die heb ik erbij gekocht ;).

Andere antwoorden (1)

Dat die volledig in bedrijf is, dan kan je niet nog een filmpje op de achtergrond mee laten spelen. Je merkt ook dat de PC trager wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit niet schadelijk of iets dergelijke? Het is nnamelijk niet dat alle CPU's op 100% draaien. Mijn norton geeft aan dat minstens 1 CPU op 100% draait en geeft een prestatiewaarschuwing. Hij draait namelijk maar max. 27% van de totale CPU. Ik weet niet of ik nu dom overkom, maar ik heb deze computer pas vanaf vandaag in gebruik.