Wat is belangrijker voor een videokaart, het geheugen of de kloksnelheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.5K

Het beste antwoord

Als je nu denkt stel ik heb een lijst met videokaarten voor m'n neus welk cijfertje geeft nu het beste aan hoe goed ze presteren? Helaas maar zo werkt dat niet. Je kunt niet per definitie zeggen de videokaart met hoogst geclockte gpu is ook de beste. Dat gaat hooguit op voor videokaarten in een bepaalde reeks maar dan nog is het lang niet altijd duidelijk welke kaarten bij een bepaalde reeks horen. De naamgeving van videokaarten is doorgaans een zooitje (omdat ze nogal eens een nieuwe naam op oude chips plakken).

Nu is de gpu wel het belangrijkste onderdeel van een videokaart maar hoe snel die loopt in mhz zegt niet zoveel. Daar komt veel meer bij kijken. Beter is om er gewoon vergelijkingslijsten bij te pakken.

Bijvoorbeeld deze.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
(als je eenmaal een paar specifieke kaarten op het oog hebt is het niet onverstandig daar reviews van op te zoeken)

Het geheugen is eigenlijk alleen een interessant punt om naar te kijken als er een bepaald modelletje is dat uitgerust kan zijn met verschillende versies geheugen GDDR2, 3 of 5 meestal. Dan is het altijd aan te raden voor de nieuwste variant te gaan.
Wbt de hoeveelheid geheugen, het zal echt niet voorkomen dat ze te weinig geheugen op een kaart prikken. Wel zie je vaak dat ze er teveel op plakken gewoon als marketing gimmick omdat men van vroeger uit heeft geleerd dat dat een significant getalletje is (in de tijd van 4, 8, 16, 32, 64MB geheugen was dat ook zo). Er zijn tegenwoordig zoveel variabelen dat alleen testresultaten echt iets zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze hebben beide een belangrijke functie voor een videokaart. De een kan niet belangrijker zijn dan de ander, want dit is appels met peren vergelijken.

De kloksnelheid is de snelheid waarmee de videokaart gegevens kan verwerken tot data (renderen). Deze data (kan zijn structuren, texturen etc) worden opgeslagen in het geheugen. Hoe meer geheugen dat je hebt, hoe hoger je resolutie.