Waarop moet ik letten tijdens het ontstoffen van mijn case(computer)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Indien je hoge druk gebruikt (compressor):
Gebruik alleen een droge compressor, je hebt namelijk ook compressors die werken op vocht en olie. Zorgt er voor dat je rustig al het stof er uit blaas, als je te hard blaast kunnen connecties losschieten.

Gebruik geen vocht, en wees voorzichtig. Haal voortijdig altijd de stroom eraf. Het gebruik van een stofzuiger is niet altijd aangeraden, maar kan een optie zijn.

Bovenstaand verhaal is natuurlijk voor de binnenkant, en daar ging het ook om neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pas op met een compressor, als het luchtfilter niet 100% is kan je compressor stof uitblazen met een rotvaart, mini projectielen die met een beetje pech, iets kapot maken. erg zeldzaam, maar het gebeurt wel.
1: dat de stekker eruit is, en de stroom eraf (dus nadat de stekker eruit is, paar keer op de aanknop duwen zodat de reststroom weg is)
2: dat je een speciaal busje perslucht gebruikt, een compressor kan stof naar binnen zuigen, en dit met hoge druk weer uitblazen.. mini kogels.
3: perslucht staat onder hoge druk, hierdoor is het bijna vloeibaar, en dankzij de expansie van de perslucht kan het zijn dat water in de lucht condenseert, dus niet te dichtbij houden, probeer het eventjes met je hand, op een busje perslucht voor het schoonmaken van electronica, staat meestal ook een minimale afstand aangegeven
4: statische elektriciteit, het klinkt misschien een beetje stom, maar computers zijn nu eenmaal gevoelig, dus zodra je je moederbord/videokaart etc aan gaat raken, zorg dat je geaard bent, zelf pak ik altijd de randaarde van het stopcontact vast als ik printplaten etc aanraak.
5: dat je niets lostrekt wat je niet los wil trekken (bv: dingen waarvan je daarna niet meer weet waar ze horen, zoals de kabeltjes van aan/reset/lampjes, deze zijn meestal nogal tricky, en verschillen per moederbord)

dit zijn de 5 belangrijkste voorzorgsmaatregelen die je moet nemen

de dingen die je schoon moet maken:
1: de heatsink op je cpu. dat aluminium blokje met een ventilator erop
2: je videokaart, deze kan je het beste er eventjes uithalen, videokaarten met een ventilator hebben de neiging het stof richting je moederbord te blazen, en dus zo je pci(e) sloten in.
3: je pci(e) sloten, want je videokaart blaast hier (mogelijk) stof in, en al doet ie dat niet, het zijn horizontale plankjes, hier kan stof op verzamelen.
4: je RAMsloten, hier kan ook stof in/op verzamelen
5: je voeding schoonmaken, dit is tricky want die zit in zn eigen kastje, maar gewoon goed schoonblazen, en stofzuigen zou voldoende moeten zijn
6: stof heeft de neiging te gaan verzamelen op plekken met minder luchtstroming, denk hierbij aan: op je harde schijven, de onderkant van je kast, bovenop je voeding.. die tricky plekjes zegmaar

de ventilatoren zelf komen ook onder het stof te zitten, het makkelijkste is deze met een zachte borstel (veger van veger en blik bv) te borstelen, en er een stofzuiger bij te houden, zodat het stof wat je losmaakt niet ergens anders land.