Qua pure rekenkracht is de single-core veel sneller.

Een dual-core kan weliswaar twee bewerkingen tegelijk doen, maar de cores delen een een aantal resources (cache, memory, bus) dus er komt nog wel een aardig stuk overhead bovenop om te zorgen dat de twee elkaar niet in de wielen rijden. Het is dus geen eenvoudig x2 rekensommetje.

Dual-core heeft voordelen als je veel programma's tegelijk hebt draaien, of als als je speciaal geschreven programma's gebruikt die hier optimaal gebruik van kunnen maken. Dit laatste heet "multi-threading".

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn 2.4 GHz dual core ongeveer even snel is als een 3.0 GHz single-core. (Gekeken naar hoe lang het duurt om een stuk source code, zoals de Linux kernel, te compileren.) Maar iemand anders kan weer een heel andere ervaring hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, doordat de processors afzonderlijk kunnen werken en taken kunnen spreiden is een dual-core sneller.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, helaas niet.

Een dual core processor heeft vooral voordeel bij programma's die op een speciale manier worden gemaakt zodat het voordeel heeft bij meerdere processoren. Met een Dual-Core processor kan je computer dan twee dingen op het zelfde moment uitrekenen.
Maar, helaas kan de ene core in sommige gevallen iets nog niet berekenen omdat deze de uitkomst nodig heeft van de andere. Op deze manier ontstaat er een soort wachtrij. Dit zal vrij vaak voorkomen (want er zijn heel veel berekeningen in korte tijd), dus het is in de praktijk niet twee keer zo snel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie miischien ook naar reeds gestelde vraag :
http://www.goeievraag.nl/vraag/welke-volgende-processors-effectief-beste.374

kan interessant zijn.