Wat is het verschil tussen SATA en ATA en is ATA sneller dan SATA? Aangezien de S in SATA voor Serial staat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
7K

Het beste antwoord

oh en je vroeg ook het verschil, het verschil is dus alleen dat ATA parallel is en SATA serieel.

Parallel betekent even kort omschreven dat groepjes met gegevens 'naast elkaar' worden verstuurd, dus 1 stroompje tegelijk door elk draadje. PATA kabels zijn dan ook van die brede kabels met een heleboel draadjes naast elkaar, zodat je veel informatie kan verzenden.

De SATA stekkers en kabels zijn echter veel kleiner (die hebben maar 4 draadjes), want seriëel betekent dat de gegevens in serie worden gezet. Dat moet je dus even zien als een soort treintje van stroompjes; achter elkaar ipv naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bij ATA is de max doorvoorsnelheid 100 of 133mb/s (bij wat oudere had je ook nog 60 geloof ik), bij SATA 150 of 300..

ATA wordt ook wel PATA of IDE genoemd, waarbij de P in PATA voor parallel staat (tegenovergestelde van seriëel)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kan een SATA nou sneller zijn dan ATA, als SATA serieel is?
SATA is veel sneller als ATA, voor SATA zijn veel smallere kabels nodig (gemakkelijker bij koeling in de kast) en de SATA harde schijven zijn hot-swapable (verwisselbaar met de stroom erop. Verder kunnen de kabels niet meer verkeerd om aangesloten worden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onbelicht maar niet onbelangrijk. Bij ATA kunnen er per kabel maar twee schijven worden aangesloten. De gegevens van die twee systemen gaan dus over de zelfde kabel waardoor een traag apparaat (oude CD-rom of disk) een snel apparaat op de zelfde kabel kan beïnvloeden.
Per controller kunnen standaard twee kabels worden aangesloten, dus 4 apparaten.
Bij SATA heeft ieder apparaat een eigen kabel dus onafhankelijk datatransport.
De doorvoer snelheid per disk is eigenlijk minder belangrijk want er zijn nog steeds geen (S)ATA schijven die de bus volledig gebruiken.
De snelste schijf volgens Toms Hardware is 127 MB/sec readburst. Bij gemiddeld gebruik is de disk dus de bottleneck en niet de bus.