2GB geheugen op een videokaart, maar ik draai windows op 1366x720, heeft dit dan zin ? textures zijn toch geen 2GB ?

in hoeverre wordt het geheugen gebruikt voor scherm en voor textures ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Meer geheugen kan nooit kwaad ;)

al zal je het verschil van bijv 1 GB of 2 GB niet zo snel op die resolutie uitmaken inderdaad.
Bepaalde settings ( zoals low medium high) kunnen nog wel eens afhangen van het aanwezige geheugen..
( was bijvoorbeeld het geval bij GTA 4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Textures vormen een groot gedeelte van het geheugengebruik. Hoe hoger de resolutie, hoe groter de textures. 2GB is dan ook erg veel voor een dergelijke lage resolutie en wordt eigenlijk alleen maar benut tijdens het spelen van 3d games. Dus zolang je in windows blijft heb je er helemaal niets aan en zal maar een fractie van het geheugen gebruikt worden. Voor 3d games op deze resolutie heb je ook aan 1GB voldoende.

Naast textures wordt ook informatie benodigd voor andere toepssingen van de videokaart opgeslagen in het geheugen, zoals grafische effecten. Anti-Aliasing (tegengaan kartelrandjes) gebruikt bijvoorbeeld veel geheugen. wederom wordt dit veel toegepast in 3d games.

Een belangrijke opmerking daarbij is dat de grafische processor (GPU) belangrijker is dan het geheugen. Maar al te vaak zie ik hele langzame GPU's die gekoppeld worden aan heel veel geheugen. Hierdoor is de processor te langzaam snel de gegevens in het geheugen te verwerken, waardoor het geen zin heeft. dit heeft natuurlijk alles te maken met marketing en het kunnen adverteren met grote cijfers. Deze tactiek wordt zoiezo veel toegepast in de computerwereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het over textures hebt, heb je het over games.

De resolutie waarin je games draait is niet zomaar gelijk aan de resolutie waarin je windows draait.

En die 2 resoluties hebben weer niets te maken met de resolutie van de textures.
Immers: op een windowsscherm met resolutie 1024 x 768 kun je ook 8 megapixel foto's bekijken toch?

En het is ook niet één enkele texture die 2GB groot is, maar als je een spel hebt met heel veel high detail textures erin, zoals skyrim met een HD texture mod ofzo, dan kan 2GB een zeer aangename luxe zijn.

Maar als je geen games speelt, en je met textures niets te maken hebt, en inderdaad alleen maar windows software op je bureaublad draait, met resolutie 1366x720, dan heb je inderdaad echt geen 2GB nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en icm 3dstudio max ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zit er te minnen zonder motivatie? @contrast: ik heb geen verstand van 3d studio. Gebruik je daar ook textures in? Zo nee: dan heb je denk ik niet perse 2 GB nodig, zo ja, dan hangt het puur af van hoeveel en hoe groot de textures in 1 model zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke foto bedoel je ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@contrast: de foto die ik in mijn antwoord als voorbeeld noem.
@sanzoo: wat jij over die foto zegt gaat ook precies zo op voor textures. De textures worden wel degelijk ingeladen in het geheugen. Ookal zijn ze 100000x200000 pixels groot. Hetzelfde geldt ook voor 8mp foto's op je stick. Die moeten wel degelijk helemaal in je RAM geladen worden, voordat ze kunnen worden verkleind, en afgebeeld. Precies daarom juist gebruik ik deze analoog in mijn antwoord.