Zijn er dingen die je echt alleen op een op een (Windows) pc kunt doen en niét op een mac?

Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik voor mijn volgende computer aankoop ook die firma uit Cupertino een kans zal geven. Volgens de site van Apple kan ik nu zelfs Office hun Airbook draaien en als ik het echt wil, zelfs Windows.

Maar, nu hoorde ik dat je op een 'Mac' geen rechtermuisknop functies hebt, die in Windows wel zitten. Die gebruik ik best vaak...Meneer Jobs heeft daar toch wel een antwoord op gevonden, of moet ik een hele nieuwe manier van computeren gaan ontwikkelen?

Maakt de keuze vandaag de dag nog wat uit, of is het gewoon de prijs die je ervoor wilt betalen en het merkje dat er dan onder op je beeldscherm staat?

Ik ben niet echt een gerichte gebruiker; dus de pc zal 'voor alles een beetje' worden gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Sommige plugins voor Office pakketten zul je moeten missen als je op OS-X werkt. Ook zijn er bijvoorbeeld boekhoudpakketten die alleen op Windows draaien. Als jouw accountant uitgerekend alleen met dat pakket wil werken heb je ook Windows nodig. Maar voor elke Windows toepassing is een OS-X toepassing te vinden waarmee je het zelfde kunt doen.

Hooguit loop je nog tegen dingetjes aan als de beamer op een locatie waar je een presentatie moet geven, die alleen een VGA-ingang heeft. Voorbereid heb je natuurlijk wel een Thunderbolt naar DVI verloopje bij je, maar VGA is wel erg archaïsch voor een jonge hippe succesvolle..... etc....

Er zijn ook minder games voor Mac dan voor PC. Echter tegenwoordig komen de meeste grote games ook naar de mac. Zeker sinds Steam op de mac is.

'Een rechter muisknop menu' oftewel 'contextueel menu' heeft Apple al sinds eind jaren 90. Je moest vroeger een knop op je toetsenbord ingedrukt houden plus de muisknop. Tegenwoordig zit de rechter muisknop verstopt in de muis. Op de trackpad moet je met twee vingers tikken. Waarschijnlijk heeft de gene die je dat vertelde (geen rechter muisknop) het niet gesnapt toen hij een mac uitprobeerde in de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, hier spreekt een ervaren Applist! Kan een Mac ook nog aardig overweg met Android, of is dat vloeken in de kerk? ;)

Andere antwoorden (3)

Over de muis: je kunt een gewone standaard muis erop aansluiten, of als je zo'n apple muis hebt, druk je ctrl in en klik je met de muis, heb je ook rechtermuisknop.
Over de aankoop: koop gewoon een windows, en mac is erg duur, maarja, als je geld teveel hebt in deze crisis....veel plezier, beide zijn goede systemen hoor, windows 7 is zwaar verbeterd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op een PC zelfs het Apple OS draaien. Mag niet (van Apple) maar kan wel.
Sinds Apple is overgestapt op Intel processoren is er in principe hardwarematig geen verschil tussen een PC of een Mac, het is alleen het besturingssysteem wat het verschil maakt.

Let wel, als je apple koopt zul je ook vaak Appel extra's moeten kopen omdat standaard niet past en dan betaal je dus ook weer meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OSX op een non-Mac PC is ongelooflijk lastig te realiseren, als het al lukt. Andersom kan het makkelijk (windows op een Mac)
Ik ben zelf net overgestapt naar een mac. En het is even weer thuis raken in het systeem... Maar dan.... Zoveel fijner. Sneller en stabieler en veiliger.
Het enige nadeel is dat sommige programma's niet op een mac draaien, maar dat is een kwestie van tijd. En wbt de rechtermuis knop.,, zit er gewoon allemaal in. Tis alleen. Ff wennen. Net als het cntr+v cntr+c alleen andere vinger setting. Ik zeg doen.