Is een 500gb externe hdd sneller en vertrouwder dan een 1tb hdd?

ik wil mijn laptop en desktop backuppen,daarvoor heb ik een hdd van 500gb voldoende aan,maar omdat het om de prijs gaat,is een 1tb weer aantrekkelijker,wat is jullie advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Als data recovery bedrijf krijgen wij heel veel externe harde schijven aangeboden omdat zij stuk zijn gegaan.
Met een harde schijf wordt toch nog wel eens gelopen of men stoot hem om. Als je op goede wijze wilt backuppen kun je dit het besten online doen. (Zo ben je namelijk ook bij brand of een piekspanning beveiligd tegen data-verlies.) Daarnaast wordt backuppen naar een externe harde schijf vaak maar eens in de paar maanden gedaan, waardoor je al snel een paar maanden data kwijt bent bij een crash.

Voor 25 euro per jaar kun je een onbeperkt aantal computers back-uppen en heb je de beschikking over onbeperkte opslagcapaciteit. Aangezien je eens in de paar jaar toch een nieuwe externe harde schijf nodig hebt, is online backuppen nauwelijks duurder dan een externe harde schijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Backup online is niet bedoeld om je volledig gedownloade film- en muziekverzameling naartoe te backuppen, maar voor je persoonlijke bestanden, zoals je word- en exceldocumenten, je privefotos en filmpjes en dergelijke. (Al is het wel toegestaan terrabytes te uploaden, duurt dat inderdaad erg lang.)
De ervaring leert dat de eerste (volledige) backup inderdaad dagen kan duren. Tussen de 4 en 8 Gb per dag is gebruikelijk. Als het er eenmaal staat is het nog een kwestie van bijwerken. Iemand die van vakantie terugkomt heeft vaak niet meer dan 2 Gb aan fotos en filmpjes, dus dat is binnen enkele uren wel geupload.
Op een normale "werkdag" gebruik je gemiddels wellicht een paar honderd MB of minder. Dus als je Terrabytes aan films hebt...Nee dan is online backuppen geen snelle optie.
Gaat het je gewoon om je bedrijfsvoering of je prive-fotos en documenten, dan is het een hele goed.
Kan een online backup ook "verdwijnen" door brand of andere redenen? Ja dat kan, al is die kans vele malen kleiner dan dat je huis uitbrand.
En mocht dat al gebeuren, dan is het maar een backup die weg is. Je originelen heb je dan nog thuis. Dat is het voordeel van backuppen. Je hebt het op 2 plaatsen en in het geval van online backuppen op 2 fysiek gescheiden plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een perfecte bedrijfsmatige manier van back-uppen. Maar er zijn ook mensen die het liever wat eenvoudiger houden en niet zulke hoeveelheden te uploaden hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk allemaal,ik koop wel een externe harde schijf,die voor mij het voordeligst uitpakt.
bij deze allemaal hatstikke bedankt voor de reacties