Wordt je computer zwaarder als er meer informatie opstaat?

Die informatie moet toch ergens terecht komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3K

Het beste antwoord

Als je Dan Brown (The last Code; voordat iemand net als vorige keer zegt, dat DB een schrijver is) leest, dan lees je dat de vrouwelijk hoofdpersoon, juist zegt, dat gedachten wel massa hebben en zelfs kunnen worden gebruikt. De reactie van de wetenschap hierop is dat de hoofdpersoon gelijk heeft dat gedachten massa hebben, en dat het lezen van een boek jouw hoofd een pietsje zwaarder maakt, maar dat de rest vooreerst voorbarig is.
Zelfs al zou je arde schijf zwaarder worden, dan is het nog de vraag of je dat kunt meten. Wat buiten het meetbare ligt is alleeen van belang voor een theoretische natuurkundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan Brown ftw!

Andere antwoorden (7)

Data heeft geen gewicht....
Jij wordt ook niet zwaarder als je een boek leest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De computer wordt evenmin zwaarder als je hoofd, als daar meer kennis inzit.
AWM
14 jaar geleden
informatie weegt niets, je kan toch nergens twee ons informatie halen?
dus je pc wordt niet zwaarder.
14 jaar geleden
Ha, die HeroDD;

Die informatie wordt opgeslagen op de harde schijf of in een ander geheugen. Daarbij verandert er niets aan de beschikbare hoeveelheid enen en nullen, alleen aan de manier waarop ze gerangschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op eerste gezicht lijkt dit een heel eenvoudig te beantwoorden vraag. De harde schijf van een coputer heeft al een massa en de magnetische velden kunnen een 0 of een 1 bevatten. Het totaal aan nullen en enen geeft een betekenis (informatie), maar voor het gewicht maakt het niet uit of de data een 0 of een 1 bevat. Dus zal een computer niet zwaarder worden.

In sommige antwoorden wordt aangegegeven dat je hoofd ook niet zwaarder wordt. Dat is een interessante gedachtegang.

Uit neurofysiologisch onderzoek blijkt dat als onze hersenen worden getraind er in diverse gebieden verbindingen worden gelegd tussen neuronen. Neuronen zijn levende cellen en er kunnen meer neuronen bijkomen of er kunnen neuronen afsterven.

Biologen denken dat leren (bij de mens) vooral komt doordat verbindingen worden gemaakt of verbroken en er zenuwcellen bijkomen (er treed dus verdichting op van zenuwcellen in eenzelfde gebied) of afgaan (als de cellen niet geactiveerd worden). In zekere zin zal de massa in de hersenen dus iets varieren, hoewel het om zeer kleine hoeveelheden gaat. Wat dat betreft kan je een computer niet vergelijken met een menselik brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De informatie komt terecht op de harde schijf. Zoals elders op deze pagina aangegeven, gebeurt dat in de vorm van nullen en enen.

Maar wat ís nu een nul of een één?

Een nul is een gebiedje (pietepeuterig klein, maar dat maakt niet uit) op de harde schijf waar het magnetisch veld bijvoorbeeld omlaag staat. Een één is een gebiedje waar het magnetisch veld omhoog staat. (Of andersom, dat ben ik even kwijt.)

Zet je meer informatie op de schijf, dan krijgen meer stukken van die schijf een betekenisvolle opvolging van nullen en enen, ofwel, van gebieden waar het magnetische veld omlaag of omhoog staat.

Het gewicht verandert daar niet van.

Je kunt zelf ook informatie coderen door pijltjes op snippers papier te tekenen. Geen informatie is een willekeurige volgorde. Wel informatie is de snippers in een bepaalde volgorde neerleggen, met de pijltjes omhoog of omlaag gericht, net wat je met iemand anders hebt afgesproken.

Het totale gewicht van de snippers papier verandert niet als je de wanorde omzet in een geordende serie snippers met pijltjes omhoog of pijltjes omlaag.

Zo is het ook met de harde schijf.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tuurlijk niet, wat je opslaat weeg niets.
En ook al staat je harde schijf helemaal vol dan nog zal deze niet zwaarder zijn. Het enige waar de computer een paar gram zwaarder van kan worden is een dikke laag stof!