Kun je een computer aan zetten zonder besturingsoftware?

Ik heb net een pc gebouwd ff alles testen zonder besturingsoftware, die moet nog geinstaleerd worden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (5)

Je zou in het BIOS menu even wat rond kunnen kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ja,
Je kunt idd via de bios kijken of alles goed is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bios kent lang niet alle randapparatuur, daar is nou juist een besturingssysteem met drivers voor nodig...
In voorkomende gevallen maak ik een boot CD met Linux (Knoppix of Ubuntu).
Booten van de CD (of DVD) en je kunt bijna alles testen zonder ook maar iets op je Harddrive te hoeven zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je bent me voor met dit prima antwoord.
+
Ja dat kan, maar echt interessant is het niet. Fouten zal je dan niet snel ontdekken. Pas als de( er)software( er) op komt zal blijken of het geheugen ook echt goed is, of de andere hardware goed functioneert.

Je kan wel even kijken of de cooler (s) draaien!! Belangrijk en of het moederbord op komt. ( opstart) Deze test doe ik overigens het liefste voor ik alles inbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jep dat kan.. er zijn ook besturingssytemen die van cdrom werken, zo kan je bijvoorbeeld een cpu burn-in draaien (die maakt de cpu heel warm) om te testen of de koeling functioneert.. zonder een harde schijf of windows geinstalleerd

Toegevoegd na 5 minuten:
om bv het geheugen te testen voor windows geinstalleerd is (en/om te testen of fout geheugen een rede is dat windows niet wil installeren)
http://www.memtest.org/#downiso

een hele testsuite is te downloaden op
http://www.ultimatebootcd.com/

als je vaker pc's bouwt is dit een leuke combinatie om te hebben.