muziek valt steeds heel even weg, hoe kan dat?

Op een laptop ( hp pavilion entertainment pc dv9000) valt bij het afspelen van muziek de muziek steeds heel eventjes weg, een soort van witjes noemen ze dat. Soms is het een tiende van een seconde, soms een hele seconde. Ik heb het bij streaming van de radio, streaming van de nas, afspelen vanaf de harde schijf, bij flac en mp3 bestanden. Ook bij uitzending gemist en muziek van een audio cd. Dus gewoon alle muziek die van de laptop komt.

Ik heb het via de laptopluidsprekers, hoofdtelefoon, via de hdmi uitgang en ook, en dat valt mij erg tegen want ik hoopte dat het aan de geluidskaart lag, een externe usb geluidskaart, een heuse soundblaster en ook via een usb soundkaartje van sweex waar alleen mic en hoofdtelefoon op kan. Ik vind het erg jammer want hoewel de laptop al behoorlijk op leeftijd is, zou hij nog prima dienst moeten kunnen doen als jukebox. Ik heb nu een heel lichte netbook als jukebox met usb geluidskaart geprobeerd en die werkt wel goed, terwijl die veel lichter is dan de laptop.

Het netbook is atom 1,6 GHz met 1 GB ram
De laptop is dual AMD 2,0 GHz met 3 GB ram

Netbook op oude installatie XP home, laptop op nieuw geïnstalleerde Vista premium. Beide apparaten werken verder goed, al staat de laptop soms af en toe vast als ik bijvoorbeeld een videogesprek via msn aanvraag, dan reageert hij 5 tot 10 seconden nergens op en daarna werkt hij weer perfect. In de laptop zitten 2 harde schijven en is dus best een duur ding geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.8K

Het beste antwoord

Het enige dat ik mij kan voorstellen dat er een stuk hardware niet de juiste drivers heeft, en daardoor een interupt conflict ontstaat.
In zo'n geval blokkeerd dit stuk hardware alle I/O operaties op die interupt todat hij klaar is met zijn werk.
Hoe te detecteren : Open task manager, en zet daar ook 'show kernel times' aan. Je ziet dan naast de groene grafiek ook een rode, die aangeeft hoeveel tijd je CPU krijt is aan het aansturen van hardware. Speel nu muziek af en let op wat de grafiek doet op het moment dat het even stil word. Als er een rode piek is, is de kans groot dat je een missende of verkeerde drivers hebt

Oplossing : Kijk in je device manager of alle devices drivers geinstalleerd hebben. Installeer drivers daar waar nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vooral je laatste opmerking dat je laptop soms 5 seconden totaal hangt wijst op een hardware conflict/fout.

Als laatste zou er misschien een fout op je harddisk kunnen zitten in de vorm van bad sectors. Je harde schijf doet dan een tijd zijn best om deze sector te lezen.

Detectie / oplossing : Kijk in de windows event viewer (system events), zoek naar entries met een rood uitroepteken. Open deze en kijk of er meldingen zijn van hard disk timeouts op het moment dat de fout zich voordeed.