Mijn externe harde schijf is op de grond gevallen! Hij werkt niet meer! Heeft iemand tips?

Ik vind de schijf niet meer op mijn computer er staat heel veel op: muziek 1000 fotos van vakanties en leuke momenten ongeveer 300 gig! Zijn er bijvoorbeeld mensen die hem kunnen fixen? Ik heb hem al weggebracht bij een computerwinkel, die konden er niets aan doen. Ze hebben hem opengemaakt direct geprobeerd aan te sluiten, zelfs in de vriezer gelegd, niets hielp!! please HELP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
11.7K

Het beste antwoord

Mijn eerste reactie is: pak je back-up en klaar is Kees. Nieuwe schijf kopen en done.

Maar daar heb je niets aan.

Er zijn professionele herstelbedrijven. Kost honderden tot soms duizenden Euro's, maar er is een heel erg grote kans dat ze de gegevens van je schijf kunnen teruglezen. Je schijf is daarmee niet gerepareerd, maar ze kunnen de gegevens van de oude schijf op een nieuwe, goede schijf zetten.

Een goedkopere methode is, naar een *echte* kenner te gaan - dus niet zomaar een computerwinkel met een paar werkstudenten - en daar te vertellen wat er is gebeurd.

Een harde schijf bestaat namelijk uit een voedingsdeel, een stuk elektronica, en de eigenlijke schijf (het draaiende deel en de bewegende koppen). Een *echte* kenner kan de harde schijf loshalen, en aan een ander voedingsdeel en andere elektronica koppelen. Best kans dat de schijf daarmee weer aan de praat te krijgen is.

Overigens hangen je kansen er erg van af op welk moment de schijf is gevallen. Als de schijf op dat moment aan stond (en niet in powersafe maar echt aan), dan draaide de schijf. Bij de val zijn dan waarschijnlijk de koppen op de draaiende schijf geknald. Daarbij kan het gebeuren dat ze een flink stuk informatie letterlijk van de schijf afschrapen. Dat schraapsel verspreidt zich dan door de hele schijf, en dan heb je echt zo'n duur professioneel herstelbedrijf nodig om nog wat terug te halen.

Als de schijf niet draaide tijdens de val, hebben de koppen waarschijnlijk alleen maar een deukje in de magnetische informatiedrager geslagen. Goede kans dat je dan geen, of hooguit heel weinig, informatie kwijt bent.

In beide gevallen hangt het dan van de val af of de lagers van de schijf en de koppen nog heel zijn. Zo niet, dan heb je toch weer dat dure bedrijf nodig.

Sorry, meer kan ik er niet van maken voor je.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je computerwinkel hem niet gemaakt kon krijgen, ben ik bang dat je alles kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je materiele shade afweegt tegen de immateriele schade zou ik hem ter beoordeling aanbieden bij de importeur. Ik ben van mening dat hetgeen op de schijf staat nog wel uit te lezen is maar daarmee hoeft je Externe harde shijf nog niet gerepareerd te zijn. Zal een paar cent kosten maar wat is het je waard?

Toegevoegd na 38 minuten:
Gezien de reacties meen ik te mogen aannemen dat we het over de HD van de externe harde schijf hebben en NIET over de HD van de computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
No way. De losers in die winkel hebben de schijf geopend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het een typisch geval van "JAMMER"
AWM
14 jaar geleden
Ik heb het waarschijnlijk verkeerd opgevat, ze hebben denk ik alleen de PC geopend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk had je het juist goed opgevat: het is een *externe* harde schijf, daar hoed je de pc per definitie niet voor te openen. Dan blijft er maar één ding over om te openen: de schijf zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste SuzyQ dat bedoelde ik toch. De HD van de externe harde schijf kan toch nog intact zijn? Dus is het toch ter competentie van de importeur cq fabriekant om dit te beoordelen. Denk ook dat je een offerte kan aanvragen.
Er zijn ook professionele hardeschijf reparateurs, maar dat kost wel een lieve cent. Zo te zien heb je alle huis, tuin & keuken foefjes al geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je HEEEL erg gehecht was een je muziek en foto's:
Bij onderstaande firma kost het je max 1000 euro.

Toegevoegd na 12 minuten:
Maar, nog even wat tips.
Allereerst is van belang of de schijf nog draait. Dat kun je horen desnoods met een schroevendraaier ofzo als stethoscoop. Als ie niet meer draait dan moet ie naar zo een onderstaand bedrijf.
Dan kan de elektronica in je externe kastje defect zijn.
Laat iemand die er verstand van heeft de HD uit het kastje halen en aansluiten in een PC of met een USB-kitje.
Als de schijf herkend wordt dan is er nog hoop met recovery-software. Anders naar de dokter ermee.
AWM
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoeld dat je de HDD niet meer kan benaderen in Windows.
Heb je het geprobeerd met Ubuntu of iets dergelijks?
Die spreken de schijf namenlijk ietsje anders aan, al moet je dan wel een beetje mazzel hebben hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je wanhoop, maar als de computerboys je niet kunnen helpen dan weet ik het ook niet.

Ik maak na een vergelijkbare ervaring van *alles* automatisch een dubbele backup, waarvan ik 1 kopie op een andere locatie bewaar.

Aan deze tip heb je nu niks, maar als het goed is overkomt dit je nooit meer.

Ik hoop dat je hem nog aan de praat krijgt!