Een mediaspeler is bedoeld voor het streamer van bestanden terwijl een NAS bedoeld is voor het delen ervan. Bestanden die op een NAS staan kunnen gestreamd worden naar een tv, maar dan heb je een mediaspeler nodig of een tv die voorzien is van een netwerk aansluiting. Je hebt echter ook mediaspelers welke voorzien zijn van een harde schijf. Deze kan je als NAS gebruiken; de bestanden zijn dan over het hele netwerk beschikbaar. Een volwaardige NAS daarentegen heeft meer functionaliteit aan boord dan een mediaspeler die tevens als NAS dienst doet. Het zijn dus twee verschillende apparaten met raakvlakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mediaspeler zet digitale audio en videobestanden om in een voor een geluids- en beeldapparaat om in signaal om weer te geven.

Een NAS is een centrale opslag van data, die bereikbaar is voor alle apparaten die aan je interne netwerken gekoppeld zijn. Dat zijn computers, maar kan ook een mediaspeler zijn. De mediaspeler leest de data van de NAS en zet deze om in beeld voor de tv en geluid voor de geluidsinstallatie.

Een NAS is soms een minicomputer die zelfstandig kan downloaden en als webserver kan dienen.
paulus811