Hoe kan ik mijn resolutie hoger instellen?

Ik heb vandaag een nieuw beeldscherm gekocht, de Acer x223HQ met een resolutie van 1920 x 1080 en een 21,5 inch breedbeeld... mijn oude scherm was een oudje (de LiteOn LitePanel 150 15 inch) met een maximum resolutie van 1024 x 768. Helaas, toen ik mijn nieuwe scherm aansloot bleef de resolutie hetzelfde en werd dus alles uitgerekt. Ik heb al gekeken bij beeldscherminstellingen in het configuratiescherm, maar helaas was de slider op de maximumstand nogsteeds 1024 x 768... hoe fix ik dit??????? ik heb gewoon een Acer Aspire M3641 desktop pc met een Ati Radeon HD3650 videokaart (512 mb)

ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, trouwens, er zit een VGA aansluiting op, net als mijn oude beeldscherm, maar ik wil ze graag naast elkaar zetten, is er een mogelijkheid om de stekker om te zetten (verloopstekker of iets dergelijks) naar DVI of HDMI??? dat zou erg relaxed zijn namelijk (en wat zou dat kosten)

In elk geval bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
12K

Antwoorden (3)

Kijk of je videokaart die hoge resolutie überhaupt wel aankan. Zo niet, dan heb je een andere videokaart nodig.

Sommige videokaarten kunnen hogere resoluties aan als je het aantal kleuren lager instelt. Maar dan ziet het beeld er natuurlijk weer minder mooi uit.

Heb je het installatiebestand van de nieuwe monitor geïnstalleerd? Vroeger was dat altijd een bestand met extensie .inf maar dat zou nu anders kunnen zijn. Zonodig ook de bijgeleverde driver(s) van je nieuwe monitor installeren.

Een videokaart stuurt dezelfde informatie uit via analoog (VGA) als via digitaal (DVI). De ene monitor op VGA aansluiten en de andere op DVI is dus niet zinvol.

Een verloopstekker tussen DVI en VGA bestaat niet, want het gaat om compleet anderssoortige signalen.

Wil je twee monitoren op je videokaart aansluiten, dan heb je een dual-out-videokaart nodig (of iets dat erop lijkt, ik kan me de exacte naam niet herinneren).
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat is dit dan?
http://www.hdtvsupply.com/hdmi-to-vga-converter.html
AWM
14 jaar geleden
Nee, ik bedoel dit, sorry:
http://www.techorium.com/dvi-to-vga-converter-p-484.html?zenid=d045931f0448fabf2591ebf21624b92a
Cryofiel
14 jaar geleden
Euh, $205  --  da's dus eigenlijk een uitgeklede videokaart in een kastje. Dan zal er ook wel een VGA-naar-DVI-converter bestaan, maar die zal nog weer duurder zijn, verwacht ik. Goedkoper en meer kwaliteit door een andere videokaart te kopen.
AWM
14 jaar geleden
Deze kost 16 euro:
http://www.mycom.nl/Products/View/148267.aspx
De beeldscherminstellingen in het configuratiescherm is de juist plaats om de instellingen te wijzigen. Wellicht staat je oude monitor nog geinstalleerd (verwijderen en/of de nieuwe toevoegen) of je grafische kaart kan niet meer dan 1024x768 (maar dan is het een erg oude kaart). Een update van je grafische kaart driver zou moeten werken.

Heb je een DVI (wit, rechthoekige stekker) en een VGA (blauw, 15 polig D-Sub stekker) uitgang? Dan kun je gewoon beide monitoren naast elkaar zonder verloopstuk of adapter gebruiken. Onder beeldscherminstellingen heb je de mogelijkheid het beeld te klonen (op beide monitoren hetzelfde beeld en resolutie) of je desktop te vergroten (extended, beide monitoren op hun eigen resolutie). Het beeld zal op de tweede monitor eerst alleen blauw zijn. Je moet je icons/programma's er heen slepen.

Je moet dan alleen ff kijken, welke links en welke rechts komt, anders wandelt je muis rechts uit je rechterscherm naar het linker en niet andersom, maar dat zie je snel genoeg.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nog ff gegoogled op Ati Radeon HD3650 en voor het beste beeld kun je 1 monitor op de DVI en 1 monitor op de HDMI aansluiten. Voor de HDMI-aansluiting heb je wel een verloopkabel naar DVI nodig (behalve als je nwe monitor ook een HDMI aansluiting heeft).

Hier kan je de aktuele ATI driver voor XP, Vista etc etc downloaden:
http://support.amd.com/de/gpudownload/Pages/index.aspx
http://www.driversdr.com/ati/index.php?id=atdr140&gclid=CPPwxdG-850CFQQeZwodbydNJA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst kijken op de acer site voor drivers voor je beeldscherm. zo weet je pc ook wat je scherm kan.
je Videokaart nieuwste drivers downloaden en installeren. ik heb zelf een ATI3870 ( alle 3000 series kunnen ver boven de 1920x1080 komen).
door je drivers zal je windows zeggen dan hij niet hoger kan dan 1024x768 om dat je oude scherm niet meer kon.
ik denk dat hem met een driver voor je scherm wel opgelost is.
driver link : http://www.acer.nl/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=nl&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3744&sp=page15e&ctx2.c2att1=3&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3744&CountryISOCtxParam=NL&ctx1.att21k=1&CRC=2939325947

directe link naar de driver van van je LCD monitor ! ;)
succ6