Wat is slimmer/beter om te kopen? Een laptop of een vaste pc? (met dezelfde capaciteiten)

Ik heb nooit een laptop gehad en ben bang dat het niet bevalt als ik er één koop.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik ben geen gamer. Maar werk wel met foto's en muziek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Antwoorden (7)

Als je zware games erop wil spelen is een laptop niet echt geschikt. Maar voor alledaagse zaken is het perfect en zal het zeker niet tegenvallen. Je stroomverbruik zal ook met meer dan de helft afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan, ben je van plan om ook elders je pc te gebruiken of alleen thuis? En als je het alleen thuis gaat gebruiken, wil je gelimiteerd zijn aan aan het bureau werken of wil je op de bank kunnen zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor allerdaagse dingen is een laptop echt goed
Maar voor gamen en dergelijke is een pc beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met foto's werken vraagt een goed scherm, liefst zo groot mogelijk met zo'n hoog mogelijke resolutie. Op laptops zitten alleen maar TN-panelen met slechte kleurweergave. Ook wil je goed voor je beeld zitten (ook dan is een laptop niet even ideaal). Met muziek is twee beeldschermen weer een uitkomst (kan makkelijk met desktop). Ook wil je een krachtige PC voor dit soort bewerkingen. Een laptop wordt dan snel duur

Een laptop zie ik als een vervanging voor een desktop, voor als je mobiel wil zijn. Dit is blijkbaar een ouderwetse gedachte, tegenwoordig staat de helft van de laptops op een semi-vaste plek, zonde van het geld en de kracht die je inlevert als je het mij vraagt.

Conclusie: Neem een desktop, en voor het geld dat je er mee uit spaart koop je een goed scherm (of twee).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, je bent weer zichtbaar!
Als het voor foto video en muziek bewerken gaat kan je beter een desktop nemen.Het voordeel dat een desktop pc heeft dat je deze altijd later nog kan (laten) verzwaren door meer geheugen een betere beeld en geluidskaart te installeren.Een laptop is daarentegen maar een eenheidsworst waaraan je bijna niets kan (laten) doen dan alleen maar het geheugen te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een pc en laptop met dezelfde capaciteiten wilt, kost je laptop 1.5/2x zoveel als je pc.

bij laptops is alles ontworpen om in een klein chassis te passen, hierdoor worden er veel compromissen gesloten, bijvoorbeeld op de grafische kaart, koeling van je cpu, maar ook de maat van het toetsenbord/scherm zijn een compromis, en persoonlijk, heb ik een hekel aan die te kleine toetsenborden, die zijn niet ontworpen om mee te typen, die zijn ontworpen zo min mogelijk ruimte in te nemen.

aangezien je geen gamer bent, en wel met fotos en muziek werkt, kan je het beste kijken naar de CPU / geheugen (hoeveelheid/snelheid), de GPU(videokaart) doet er dan niet echt toe. mits de cpu hetzelfde is, en het geheugen netzoveel/snel is, maakt het niet uit of je een vaste pc of laptop hebt.

het punt blijft wel, dat je een laptop moeilijk kan upgraden, ram erbij klikken is een hele opgave, vergeleken met een normale pc, en een snellere CPU is al helemaal onbegonnen werk.

Ook het feit dat je laptop een beeldscherm enzo ingebouwd heeft kan een voordeel/nadeel zijn.

voordelen van een laptop: \
minder losse apparatuur op je bureau

in de zomer kan je lekker buiten gaan zitten (natuurlijk niet je laptop in de volle zon)

je bent mobiel, je neemt hem makkelijker mee, naar de bank, naar buiten, naar vrienden met vakantiefotos, of naar vakanties om je fotos op de laptop te zetten (en/of hyves, mits je ergens wifi vind)

voordelen van een computer:
als je scherm nog goed is maar je computer sloom/oud, koop je nieuwe computer, en hou je je oude scherm/muis/boxen/toetsenbord, dit kan op de lange duur dus geld besparen, en je kunt beetje bij beetje upgraden.

als je koffie over je toetsenbord morst koop je voor 10 euro een nieuw toetsenbord, in plaats van een helemaal nieuwe laptop (die ingebouwde toetsenborden zijn echt ellendig om te repareren, plus een uurloon van een techneut..)

computer toetsenborden zijn groter, een logische plaatsing van de toetsen.

computer schermen kunnen 30" zijn als je daar zin in hebt, 30" laptops heb je niet ;)

CONCLUSIE
een laptop is veelzijdig te gebruiken, op verschillende locaties, maar altijd met een compromis

een computer kan je moeilijk(er) meenemen, maar een goed ingericht bureau, met een full sized toetsenbord, groot scherm, muis etc, zijn een stuk comfortabeler

ik hoop dat ik de voordelen/nadelen een beetje voor je op een rijtje heb gezet.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog een voordeel voor pc,

je kan makkelijk upgraden, ram, 3d, cpu.. best simpel eigelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergonomisch is een laptop ook verre van ideaal. Het is erg vermoeiend om er langere tijd achter te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe jep dat bedoelde ik met:
een computer kan je moeilijk(er) meenemen, maar een goed ingericht bureau, met een full sized toetsenbord, groot scherm, muis etc, zijn een stuk comfortabeler dat is een van de irritantste compromis die is gesloten om de laptop draagbaar te maken ^^
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar,

Een laptop is mij altijd tegen gevallen. Hoe hoog mijn verwachtingen ook waren. Het werkt gewoon niet lekker, niet snel genoeg, zit niet fijn enz. enz.

Koop een goeie computer en een lekker 24 inch scherm en je zit als een vorst achter je computer. Ook de kwaliteit prijs verhouding is stukken beter.

Zelf koop ik mijn computers altijd hier en ik je kunt deze man dus vertrouwen. Ik ben zelf echt niet de eigenaar van deze advertenties en verdien hier ook niets aan. Dit is mijn objectieve suggestie.

Koop dit:

http://link.marktplaats.nl/512417302

in combinatie met dit

http://link.marktplaats.nl/512357438

Als je ook nog extreem geluid wil hebben raad ik je de Z-5500 aan. Een geweldig speakerset.