Waarom bestaan er (gezien hetzelfde alfabet) verschillende soorten toetsenborden?

Ik doel natuurlijk op QWERTY en AZERTY-toetsenborden

-Niet de Chinese etc. dat spreekt voorzich.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De wiki-bron vertelt het wel goed:

Er bestaan veel verschillende toetsenbordindelingen, zowel wat betreft de plaatsing van de toetsen als wat betreft de plaatsing van de letters op die toetsen. De plaatsing van de letters (en dus verschillende indelingen zoals QWERTY en AZERTY) heeft zijn oorsprong bij de mechanische schrijfmachine.
Bij die toestellen werden de letters geschreven door het indrukken van toetsen, elke toetsaanslag deed een 'hamertje' uitklappen dat via een inktlint een letter op het papier sloeg. Er kon slechts één hamertje tegelijk op het papier slaan: als er meerdere toetsen tegelijk of heel kort na elkaar aangeslagen werden, sloegen de hamertjes tegen elkaar en kwamen klem te zitten.
Om de kans op dit in elkaar haken van de hamertjes te beperken, werden letters die vaak op elkaar volgden zodanig geplaatst dat ze moeilijk vlug achter elkaar aangeslagen konden worden. Aangezien de vaak voorkomende combinaties van letters en symbolen van taal tot taal verschillen, zijn er voor de verschillende talen verschillende plaatsingen gemaakt.

De plaatsing van de letters en symbolen was vroeger dus niet een kwestie van gebruiksgemak maar had een puur technische reden. Deze reden is sinds het gebruik van elektronische schrijfmachines en computers niet meer geldig, maar uit gewoonte heeft men de oude toetsenbordindelingen aangehouden. Nieuwere toetsenbordindelingen die ontworpen zijn voor het gebruiksgemak, zoals het Dvorak-toetsenbord, worden slechts zeer beperkt gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toetsenbord_%28computer%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De "qwerty" toetsenbord indeling is een verzinsel van (in beginne) ene Christopher Sholes, welke bedoeld was voor de typemachine. Om te voorkomen dat de hamertjes niet met elkaar verstrikt raakten tijdens het typen bedacht hij een bepaalde toetsenindeling waarbij die kans geminimaliseerd werd. Later kwamen hier wat wijzigingen bij (waarbij ook gekeken werd naar welke indeling het makkelijkst was voor het invoeren van engelse teksten) die uiteindelijk geleid hebben tot het hedendaagse qwerty toetsenbord.

Het AZERTY toetsenbord heeft feitelijk hetzelfde pad doorlopen, maar is uiteindelijk gericht op het invoeren van franstalige teksten.