Kunnen inktcartridges uitdrogen, als je een tijdje je printer niet gebruikt?

Ik las dit in een review over de Canon Pixma MP 495. Als dit waar is, heeft iemand enig idee hoe lang je dan niet moet printen, voor dat er sprake is van uitdrogen?
En weet iemand toevallig ook, of een nieuwe printer altijd inclusief inkt is, en je die er niet apart bij moet kopen?
Ik weet hier allemaal niets van, omdat ik de trotse bezitter ben van een 9 naalds matrixprinter van 19 jaar oud, die wat kuren begint te vertonen ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet hier allemaal niets van, omdat ik de trotse bezitter ben van een 9 naalds matrixprinter van 19 jaar oud, die wat kuren begint te vertonen. 0_o Wow, wat zeggen mensen als je een printje aan ze geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid zou ik wel weer eens wil horen in het echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat, die mensen reageren verrast, want zoiets geeft wat afwisseling. Zo'n gammel printje op kettingpapier is toch weer eens wat anders dan die schitterende echte printjes (en foto's) van tegenwoordig. Bovendien is er altijd één zin onleesbaar, omdat het me in 19 jaar tijd niet gelukt is, om de pagina-lengte te laten corresponderen met het vouwtje waar ik het kettingpapier af moet scheuren. Alleen brieven van één kantje gaan goed. En natuurlijk beginnen mensen, die een printje van mij ontvangen, èn van antiek houden, direct te bieden.

Het beste antwoord

Nu al kuren :-) wat een nostalgie heb je in huis.

De ikt cartridge zelf droogt niet uit maar na een paar weken niet gebruiken zal de inkt op de spuitmondjes opdrogen waardoor hij een slecht resultaat gaat geven als je hem weer gebruikt. Als dit gebeurt is kan je de zaak meestal nog redden met een wattenstaafje en een drupje alcohol. Zo nu en dan een mini testpagina met een beetje kleur printen voorkomt dit probleem. Je kan de printer ook opdracht tot reinigen geven maar dit kost meer inkt dan een heel klein kleurenplaatje (hoeft niets voor te stellen) pinten. Een nieuwe printer wordt altijd met vullingen geleverd. Dan kan je meteen aan de slag. Vergeet echter niet dat dit altijd slechts gedeeltelijk gevulde vullingen zijn.
Gezien de prijzen van vullingen is het verstandig op internet rond te kijken. Ik heb goede ervaringen met inktclub.nl en Conrad.nl. Niet duur en de volgende dag in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer bedankt voor je informatie, en ook dank aan de beide anderen!

Andere antwoorden (2)

Ja, cartridges drogen op een gegeven moment uit. Volgens de verpakking van mijn cartridges vermindert de kwaliteit na 6 maanden. Tel hier gerust een paar maanden bij op, want de fabrikant wilt uiteraard dat jij zo snel mogelijk je inkt vervangt.

Ja, in principe worden alle printers kant-en-klaar geleverd, dus met cartridges. Deze cartridges hebben echter wel een hele beperkte inhoud, dus je zult merken dat ze binnen no-time leeg zijn, zodat je al snel voor veel geld nieuwe moet kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe printer wordt altijd geleverd met inktcartridges, maar vaak gaat het om "opstartversies" (lees: niet volledig gevulde cartridges). Een inktjetprinter verbruik ookt inkt indien je er niet mee print, nl. om de printkoppen mee schoon te maken. Dat is de nl. de plek waar inkt kan uitdrogen en daardoor kan de printkop verstoppen (in de cartridge zelf zal uitdrogen niet snel gebeuren). Overigens is een inktjetpinter met vaste kop hierbij een hoger risico dan eentje waarbij de printkop in de cartridge is ge-integreerd (en dus mede vervangen wordt bij wisseling van de inktcartridge). De printkosten van een 9 naalds matrixprinter vallen in het niet bij die van een inktjetprinter, maar qua printkwaliteit en mogelijkheden ga je er toch wel wat op vooruit na 19 jaar....