Kan ik mijn laptop afschrijven?

Hij (de laptop dus) had al vaker kuren, zie -http://www.goeievraag.nl/vraag/laptop-wel-kuren-ineens-uitvalt.266732- . Windows kan niet opgestart worden. Geeft aan dat dat systeemherstel een optie is, maar daarna gaat het scherm op zwart en dat blijft zo. ook als ik als alternatief aanklik dat Windows normaal opgestart moet worden.

Ik heb hem al vanaf september 2008 en hij is zeer intensief gebruikt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
capthavoc
12 jaar geleden
kan je de links wat beter plaatsen ?
want een systeem herstel is nog niet de laatste stap die je kunt proberen het er helemaal opnieuw opzetten van windows kan helpen
maar als we even weten wat er speelt kan ik dat met enige zekerheid zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/laptop-wel-kuren-ineens-uitvalt.266732
Net wat capthavoc zegt, heb je het ding wel eens helemaal opnieuw in fabrieksstand gezet? Met Windows er opnieuw op en daarbij kiezen om de schijf helemaal te wissen?
Dat zou ik op zijn minst even doen alvorens 'm naar het KCA depot te brengen.
Vergeet je niet een backup te maken van je belangrijke bestanden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is misschien wel een goed idee, de originele Windows cd heeft de winkel nog? Die moeten ze afgeven? Maar dan nog kom ik niet verder dan een zwart scherm?
Ik weet er verder te weinig over om specifieke dingen te melden...

Het beste antwoord

in feite, en zeker met intensief gebruik, worden pc's en laptops binnen drie jaar afgeschreven. Als je het kunt veroorloven, zou ik een nieuwe kopen. Op een gegeven moment is een apparaat ook gewoon op. Suit yourself ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat idee had ik ook, en anders, zie ik het al zo voor me, wil ik hem laten repareren, en als leek me weer een dikke reparatie rekening aan laat praten...

Andere antwoorden (2)

Van intensief gebruik gaat een computer niet kapot. De vraag is of er een (ernstig) softwareprobleem is of een hardwareprobleem. Bij een hardwareprobleem is het onzeker of reparatie nog wel lonend is. Om te weten te komen of er een hardwareprobleem is en wat het probleem is, kun je een CD maken met een eigen besturingssysteem. Daarmee kun je laptop starten en controleren. Als je op de onderstaande link klikt, kun je een iso-bestand downloaden. Dit is een diskimage waarmee je met veel brandprogramma's een opstartbare CD kunt maken. Er staan verschillende programma's op om je laptop te testen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt proberen wat de laptop doet in veilige modus, of hij dan stabiel draait. Hou dan F8 in tijdens opstarten. Als je W7 hebt kun je de veilige modus vinden onder "Geavanceerde opstartopties".

Start de computer dan goed op, uiteraard zeer beperkt, dan is de volgende stap Windows herinstalleren (clean install). Kies er dan voor om de doelschijf te formatteren.
Alles gaat er dan af, dus zorg wel voor een backupcopy van al je waardevolle files.

Mocht je de Windows CD zelf niet hebben dan kan dat een heel gezeur worden met de leverancier van de laptop, uit mijn ervaring. Maar het kan ook zijn dat er een aparte partitie (een afgeschermd deel op je harde schijf) staat met de installatieversie van Windows. Als dat zo is kun je vandaaruit een clean install doen, door de computer op te starten in een zogeheten "Recovery" modus (of soortgelijke benaming).

Andere opties zoals test-CD's om je hardware te testen, leuk, maar hebben mij nooit wat opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veilige modus pakt ie niet eens meer, ik kan F8 indrukken en daarna is het scherm weer zwart. Heb een financieel meevallertje dus ik denk dat 'Sinterklaas' mij een fijne nieuwe computer komt brengen, wat een aardige man :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het meevallertje zelf niet meevalt, en dus toereikend is, kijk dan eens naar een Mac. Daar heb je jaren wat aan en zijn oerdelijk. Fijn Sinterklaasfeest dan! :-)