Kan ik mijn laptop afschrijven?

Hij (de laptop dus) had al vaker kuren, zie -http://www.goeievraag.nl/vraag/laptop-wel-kuren-ineens-uitvalt.266732- . Windows kan niet opgestart worden. Geeft aan dat dat systeemherstel een optie is, maar daarna gaat het scherm op zwart en dat blijft zo. ook als ik als alternatief aanklik dat Windows normaal opgestart moet worden.

Ik heb hem al vanaf september 2008 en hij is zeer intensief gebruikt...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

in feite, en zeker met intensief gebruik, worden pc's en laptops binnen drie jaar afgeschreven. Als je het kunt veroorloven, zou ik een nieuwe kopen. Op een gegeven moment is een apparaat ook gewoon op. Suit yourself ;-)

Van intensief gebruik gaat een computer niet kapot. De vraag is of er een (ernstig) softwareprobleem is of een hardwareprobleem. Bij een hardwareprobleem is het onzeker of reparatie nog wel lonend is. Om te weten te komen of er een hardwareprobleem is en wat het probleem is, kun je een CD maken met een eigen besturingssysteem. Daarmee kun je laptop starten en controleren. Als je op de onderstaande link klikt, kun je een iso-bestand downloaden. Dit is een diskimage waarmee je met veel brandprogramma's een opstartbare CD kunt maken. Er staan verschillende programma's op om je laptop te testen. Succes!

Bronnen:
ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/kn...

Je kunt proberen wat de laptop doet in veilige modus, of hij dan stabiel draait. Hou dan F8 in tijdens opstarten. Als je W7 hebt kun je de veilige modus vinden onder "Geavanceerde opstartopties". Start de computer dan goed op, uiteraard zeer beperkt, dan is de volgende stap Windows herinstalleren (clean install). Kies er dan voor om de doelschijf te formatteren. Alles gaat er dan af, dus zorg wel voor een backupcopy van al je waardevolle files. Mocht je de Windows CD zelf niet hebben dan kan dat een heel gezeur worden met de leverancier van de laptop, uit mijn ervaring. Maar het kan ook zijn dat er een aparte partitie (een afgeschermd deel op je harde schijf) staat met de installatieversie van Windows. Als dat zo is kun je vandaaruit een clean install doen, door de computer op te starten in een zogeheten "Recovery" modus (of soortgelijke benaming). Andere opties zoals test-CD's om je hardware te testen, leuk, maar hebben mij nooit wat opgeleverd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100