Waarom zitten de nummertoetsen op een toetsenbord niet het zelfde als op een telefoon?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

De voorloper van de rekenmachine is de telmachine. Daarop stonden de cijfers in dezelfde volgorde als tegenwoordig.

Toen de druktoetsen op de telefoon kwamen is bewust voor een andere volgorde gekozen, omdat mensen die veel met telmachines of rekenmachines werkten de telefoonnummers te snel konden intypen.
In die tijd konden de telefoontoestellen en centrales die snelheid nog niet aan. Daarom is toen internationaal besloten om ze in een andere volgorde te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een andere theorie is dat, na onderzoek door Bell Labs in de jaren '60, is gebleken dat de huidige volgorde van nummerstoetsen op telefoons het meest gebruikersvriendelijk is.