hoe kan je exe bestanden in ubuntu 11.10 openen?

ik heb een nieuwe ubuntu 10.11. even wennen natuurlijk maar soms vind ik ubuntu toch nog steeds niet goed! met ubuntu kan je alleen bestanden ( exe ) openen met wine maar dat werkt ook niet! kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien moet je iets meer informatie geven?
wine is inderdaad bedoeld om windows-achtige programma's te draaien, maar niet met alles compatibel.
Wat voor programma is het?
Cryofiel
12 jaar geleden
Met 'openen' van exe-bestanden bedoel je 'uitvoeren', neem ik aan. Wat bedoel je met "het werkt niet"? WAT gaat er mis, op welke manier gaat het mis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is wine de enige manier. Of je kan voor die .exe programma's alternatieven zoeken. Voor office heb je openoffice enzovoort... Je kan natuurlijk ook weer Windows nemen. Maar zolas Cryofiel ook al zei. ''Wat gebeurt er dan als je het opent met Wine?''

Antwoorden (2)

als je een bestand in een ander programma wilt openen dan moet je rechts op het bestand klikken, en dan "openen met.." en dan het programma selecteren
12 jaar geleden
.exe-bestanden zijn Windows executables (programma's). Wine is een Windows emulator voor Linux en noodzakelijk voor het kunnen openen van Windows executables.

Het doel van Wine is de mogelijkheid te bieden een gedeelte van de Windows applicaties te kunnen draaien onder Linux. Dat wil echter niet zeggen dat je alle exe bestanden kunt uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld geen drivers installeren.

De oplossing ligt dus een beetje aan wat voor soort programma het is wat je probeert de installeren. De kans is aanwezig dat je gewoon een linux versie zult moeten vinden.