Stel dat iedereen op de wereld op Linux overstapt. Gaan de harddiskfabrikanten dan failliet?

Ik merk zelf sinds mijn computer thuis op Linux Ubuntu draait dat ik geen functionaliteitsverlies heb, maar dat de harddisk van mijn computer veel minder actie heeft - dus wellicht ook minder slijtage/kans op falen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Nee.
Je zou kunnen zeggen dat HD's met Windows door allerlei neventaken meer slijten. (I/O utilization)
Defragmentatie taken, anti virus scans, botnetbesmettingen kunnen een behoorlijke belasting voor HD's geven.
Maar zelfs als dit waar is dan weegt dit niet op tegen de groei van de systeembelasting. Computers en HD's van nu hebben veel en veel meer te doen als tien jaar geleden, en zullen in de toekomst nog veel zwaarder belast worden. Ongeacht of het Windows is of Linux.
Maar ik geloof zelf wel dat dat Windows inderdaad voor meer HD slijtage kan zorgen, (alleen al het feit dat veel pc's preloaded worden met enorme hoeveelheden crapware)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Over het geheel gezien zal het gebruik van een Linux OS niet zorgen dat er veel minder hardeschijven worden verkocht. Bovendien is het een schijntje van de moeite voor fabrikanten om de levensduur van de hardeschijf te 'bepalen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaan heus niet failliet om die reden. Want er is meer dan genoeg vraag naar voor... opslag! Van muziek, films, etc.
Minder verkopen hoeft ook niet. Want ze kunnen gewoon de kwaliteit nabenant verlagen.
Ze moeten echter wel meegaan met de tijd en overstappen naar... SSD!
Want over een jaar of 3-4 zie je geen bewegende HD's meer, alleen nog maar SSD en consorten.

Toegevoegd na 36 seconden:
nabenant = navenant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord "nee" is.

Veruit de meeste harde schijven gaan niet kapot, maar worden afgedankt samen met het apparaat waar ze in zitten.

Je zou een harde schijf dan nog kunnen overzetten in een ander apparaat, maar die dingen zijn zo goedkoop dat dat niet meer loont. Bijkomend probleem is dat de vraag naar opslagcapaciteit groeit. Dus als je na vijf jaar je computer afdankt, is de harde schijf die erin zit zo miniscuul geworden, dat niemand die nog wil hebben.

Voorlopig ziet het ernaar uit dat we nog wel zullen doorgaan met die vraag naar opslagcapaciteit. We willen films opslaan, liefst in HD-formaat. We willen in steeds meer apparaten opslagcapaciteit hebben - denk aan de harde schijven die nu in "video"-recorders zitten.

De enige echte bedreiging voor de harde schijf komt uit de SSD-hoek (zeg maar een supersnelle USB-staaf van een paar TB).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het een vreemde vraag/stelling, maar met je opmerking eronder snap ik inderdaad wat je bedoelt.

Het is niet zo dat de hardeschijf defect gaat door Windows, maar "zoals je als zegt" door de activiteit die de harde schijf moet doorstaan.
Vele herstarts/hang-ups zijn niet goed voor je hardware en met name met de bewegende componenten die in de HD zitten.

Ik ga er niet vanuit dat deze fabrikanten failliet gaan, maar ik kan me dan zeer goed voorstellen dat de verkoop t/o het aantal pc gebruikers minder zal worden.
De harddisk fabrikanten moet echter wel rekening houden met de nieuwe vorm van hardeschijven: SSD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Kijk maar naar Apple. Ook een computer die zelden tot nooit crasht en problemen heeft. Maar blijft Apple goed verkopen. (Hoewel dat misschien ook wel te danken is aan het succes van de iPhone)