kan een pci 1.0 moederbord een pci 2.0 videokaart aan

hallo iedereen wie o wie kan mij helpen !!!!

ik heb een moederbord met pci 16x 1.0 moederbord
nu wil ik een videokaart kopen met pci 2.0 kan dat.?

ik heb iets gehoord over backwards compatible of is dit een fabel .

waar moet ik naar kijken als ik full hd wil kijken op een 42 inch tv en af en toe wat wil gamen .?
het geheugen
de engine clock
clock speed
grafische processor

wat is voor mij noodzakelijk als iemand het weet vertel me dan de waarden van het boven genoemde punten.

mvg raymond

Toegevoegd na 4 minuten:
wat zijn de minimale eisen van een video kaart om full hd te kijken op een 42 inch lcd tv ?

alvast ontzettend bedankt.
ik kom er op google echt niet uit.
ik ben geen computer expert en wil graag een goede prijs kwaliteits verhouding want er zijn wel honderden kaarten op internet van 20 tot 800 euro

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Hoi Raymond,

Ik kan het mis hebben, maar naar mijn weten werkt een "nieuwe videokaart" gewoon op je "oude moederbord".
Om dit met zekerheid te zeggen zou ik nog graag willen wat het merk en type moederbord je hebt.

Om Full HD films te kunnen bekijken moet je minimaal Windows XP hebben en een programma om Full HD te kunnen bekijken, dit lukt prima met Windows media player 9.

Volgens de specificaties van Microsoft heb je het volgende nodig om HD optimaal te kunnen afspelen.

Optimale configuratie
(afspelen van video in 1080 pixels met 5.1 surround sound)
# Windows XP
# Windows Media Player 9 Series
# DirectX 9.0
# 3,0 GHz processor
# 512 MB RAM
# Videokaart met 128 MB
# Dvd-station
# Schermresolutie van 1920 x 1440
# 24-bits 96 kHz geluidskaart met meerdere kanalen
# 5.1 surround sound-systeem

Voor beide configuraties wordt een op AGP4x gebaseerde NVIDIA- of ATI- videoadapterkaart aanbevolen met de nieuwste updates voor het OEM-stuurprogramma.

Om Blu ray films af te spelen zijn er hogere echter hogere eisen zoals een speciale processor (over het algemeen een Core2 Duo) en speciale software om het af te spelen.

Er zijn verder ook speciale nieuwe processors die Blu-ray aankunnen zoals de Atom 3** serie op een Nvidia ION platform.

Kortom Full HD films als bestand kun je vaak gewoon afspelen, voor Blu ray dien je vaak de nieuwere hard-/software te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je PCI 1.1 bedoelt in de oude situatie, ipv 1.0, maar voor zover ik kan zien is PCI 2.0 gewoon backwards compatible, want gebruikt hetzelfde PCI 16x slot als PCI 1.1
Het enige verschil dat je kunt merken, is dat de PCI 2.0 kaarten veel meer informatie per seconde kunnen communiceren (bandbreedte is 2x zo groot). Echter, alleen PC's met een snelle processor (quadcore e.d.) kunnen daarvan profiteren.
Met andere woorden, zelfs als je een hele nieuwe PC zou kopen, is het maar de vraag of je meer uit je nieuwe videokaart zou trekken dan nu met je oude PC. Het verschil zou hem dan met name zitten in sneller geheugen, snellere processor e.d. en maar marginaal in de PCI upgrade.