Hoeveel watt voeding heb ik nodig?

Ik kom er echt niet meer uit
140 Watt moederbord Asrock Pro3 R2.0 970
125 Watt processor FX-8320
2x 4GB ddr3 Ram
Ik heb de Gigabyte GV-R927XOC-4GD-GA, ik zag op de officiële site dat de videokaart 500 watt nodig heeft. Word er hiermee bedoeld dat ik een voeding van 500 watt nodig heb of gebruikt de videokaart nou zoveel watt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat hij zoveel gebruik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, en zelfs de meeste antwoorders hebben dat fout. Als je een 500watt voeding hebt is het goed. Ze rekenen al ruim. Antwoorden hier rekenen zo ruim dat je 2 tot 3x zoveel vermogen hebt dan je nodig hebt.

Het beste antwoord

Als bij de specificaties staat dat je 500w nodig hebt wordt daarmee de totale voeding bedoelt. En niet zoals hier beweert wordt alleen de videokaart (dus 500w+ xxx watt voor overige componenten). Mensen die 800w en zelfs meer aanraden zijn een beetje overdreven bezig.

Heb hier een GTX770 draaien met i5 en 16GB RAM op een 600w voeding, ik heb voor de grap wel eens een wattmeter erop en kom zelden boven de 400watt uit (dat is tijdens het gamen). Met een 500 watt voeding kom je er wel, als je 600 watt neemt kan je later makkelijker een zwaardere kaart nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De fabrikant van de videokaart heeft geen flauw idee wat voor andere spullen jij in je PC hebt, hoe kan die dan zeggen dat je een zus of zo voeding nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die nemen gewoon een goeie marge. Ze nemen de zwaarste CPU, flink wat RAM, slurpend moederbord, de GPU zelf. En gooien daar zeg 150 watt overheen. Als je zelf weet dat je een extreem aantal extra slurpers hebt (uitzondering) of extreem overklokt kan je zelf wel verzinnen dat je hoger moet zitten. Er is echt geen videokaart die 500watt haalt, zeker de GPU van de vrager niet. Heb zelf een wattmeter en die geeft bijna nooit boven de 400watt aan, terwijl de fabrikant van de videokaart 600watt als minimum stelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf zou ik liever de TDP zien zodat je zelf een betere berekening kan doen. Deze is wel op te zoeken in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben toch voor een 600 Watt gegaan, Bedankt voor de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik ben voor de 600 watt gegaan. Later als ik mijn pc heb opgebouwd ga ik ook wel kijken met die wattmeter. Dankjewel!

Andere antwoorden (4)

Huidige videokaarten kunnen een behoorlijke vermogen trekken. Deze kaart heeft al twee (PCI-express) slots nodig, deels om het vermogen te verkrijgen. Daarbij heeft de kaart ook actieve voeding (http://tweakers.net/pricewatch/362479/gigabyte-gv-r927xoc-4gd-ga/specificaties/). Dus alles bij elkaar verbaasd het me niet veel dat dit zoveel vermogen trekt.
De officiele site lijkt er uit te liggen, maar als zij dit aangaven, kan je er rustig van uit gaat dat je 500 W nodig hebt.

Totale voeding zou ik dan op minstens 800W (liever hoger) zetten want je HDD (of SDD) hebben ook voeding nodig.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ten eerste heb je geen twee PCI-slots nodig, maar twee PCI-stroomaansluitingen en de stroom van een slot en ten tweede is de opgegeven waarde bij fabrikanten bijna zonder uitzondering de geschatte voeding die je nodig hebt en niet de stroom die de GPU trekt. Met 500-600 watt zit je altijd goed, ook met zwaardere kaarten.
Hoe simpel wil je het hebben: gewoon alles bij elkaar optellen, ook DVD's en SSD's, HD's en wat je verder nog allemaal in die kast aan de praat wilt houden. Met de gegevens die je nu geeft kom ik aan een kleine 800 W. Koop dan een voeding van minimaal 1000 W, liever 1200 W.

Toegevoegd na 7 uur:
Het lijkt erop dat het ding nog niet de helft gebruikt van wat je zegt en niet eens verder komt dan 200W. Optelsom komt dan op een kleine 500 W. Dan is een voeding van 800 W voldoende.

Het blijft een eenvoudige optelsom, maar je moet wél eerst zelf de juiste gegevens verzamelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe ff normaal. Een 1000watt voeding of meer is iets wat je haalt voor SLI of triple SLI opstellingen met de zwaarste GPU's. Je hoeft niet op te tellen, alleen maar een voeding van 500 watt te nemen (als je een single card setup neemt).
Ik raad je een 800 watt aan. Voedingen van 1000 W & 1200W is alleen handig als je in sli begint (2 grafische kaarten of meer. of meerdere cpu's). Anders is dit zwaar overbodig. Ik heb een i7 4771, ASUS GTX780-DC2OC-3GD5, 1 hdd, 1 ssd, 4 ventilators, een gewoon moederbordje, een zwaardere cpukoeler. Met maar een vermogen van 680 Watt. Valt nooit stil!! Alleen zal ik niet kunnen overstappen naar nieuwere generatie grafische kaarten in de toekomst. Tenzij je een 800 watt hebt, wat ik jouw aanraad ;-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze bedoelen daarmee dat de videokaart een voeding van 500 Watt nodig heeft.