Geformatteerde data terug krijgen, weet iemand hoe? Zo ja, welk programma is goed?

Ik sloot me externe usb hdd aan op me laptop zojuist, toen liep hij vast en nu is de schijf geformatteerd. 1,5 TB weg... :-< Maar nu staat mij er iets van bij dat de data niet weg is, maar gewoon gereed is om overschreven te worden.. Is dat zo? En hoe krijg ik het terug..?

Toegevoegd na 1 uur:
Heb jullie programmas geprobeerd, maar die konden weinig tot niks vinden, heb nu een retail versie van het programma EASEUS (niet vragen hoe we daar aan kwamen :-) ) en die loopt nu en heeft al veel gevonden! Nog 41 uur resterend.. :-/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Gebruik geen tools (zoals HDD Regenerator) die de inhoud van de schijf veranderen.
Dit verkleint de kans op data recovery of maakt het zelfs onmogelijk.

Onder Linux is er ddrescue, een tools om een exacte kopie van de schijf te maken, waarbij wordt geprobeerd alle fouten op de schijf te herstellen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er een quickformat gedaan is (en meestal is dat zo) kun je de boel waarschijnlijk herstellen met het gratis programma testdisk (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staan op de site ook verwijzingen naar stap-voor-stap handleidingen voor het programma.
Werk Heel Voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was binnen een minuut geformatteerd, dat vind ik redelijk rap en ga dus ook uit van de quickformat.. Ik zal even kijken of het lukt :-) Thanks!
Pandora Recovery is een gratis programma wat mij al regelmatig heeft geholpen in dergelijke situaties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is zo. Bij wissen wordt de eerste letter van ieder bestandsnaam gewist. Formatteren is wissen alleen dan ook de eerste sporen bij boot-bare media. Je moet de gewiste data niet overschrijven, dan komt alles weer terug, behalve de eerste letters. Onder staat een pagina met tips voor dergelijke programma's, ik weet niet hoe actueel het nog is.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat het niet werkt weet ik natuurlijk niet. Vaak is er verschil bij soorten computers en besturingssystemen. Het programma EASEUS is duidelijk vastgelopen. Als er een probleem met die schijf is zoals een beschadiging of moeilijk leesbare bestanden (bij mij MP4) is dat wel voorstelbaar. Dan moet je misschien schijfherstel gebruiken (diskrepair) helaas is dat meestal alleen gratis voor testen en uitproberen. Zelf heb ik PC-Inspector File Recovery gebruikt http://download.chip.eu/nl/PC-Inspector-File-Recovery-4.0_784409.html