De computer kan het afspelen van HD-films niet aan. Loont het om meer RAM-geheugen in te bouwen?

Het gaat om een 32 bit Windows 7 computer, waar nu 2gb ram op zit. Het maximum is 3gb dacht ik voor 32 bit.

De HD-filmpjes van de nieuwe camcorder hebben net iets meer mb/s dan de filmpjes van de voorganger. Die liepen zonder problemen, maar bij de nieuwe loopt Media Player vast als je op Alles Afspelen drukt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Antwoorden (5)

Het kan ook gaan om het geheugen in je videokaart, dat moet je ook niet vergeten. Maar 2 GB ram moet in principe genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn camera : sony hrd-xr155e

is precies het zelfde,

dat komt door het formaat van de filmpjes

mijn kamera neemt op in avchd ( .mts)

Dat moet eerst omgezet worden om te kunnen afspelen.

Het ligt niet aan mijn pc

Ik heb zelf 4 gig ram

een evga 285 superclockt 1gb

en een core 2 quad op 3ghz

Dit licht puur aan het formaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow het omzetten (converten)
van de filmpjes van media encoder worden gedaan,

ik gebruik zelf adobe media encoder cs5 ( betaald)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe je iets niet helemaal goed, met die specificaties zou je vrij goed AVCHD moeten kunnen bewerken, aangezien ik het met een core 2 duo ook voor elkaar krijg. Willen de bestanden helemaal niet inlezen of is de preview gewoon schokkerig met het bewerken? Misschien heb je een optie in je videobewerkingsprogramma die ervoor zorgt dat je de GPU ook mee laat werken tijdens het bewerken van je tijdslijn, en staat deze uit. Welk programma gebruik je, eigenlijk Adobe Premiere/Elements? Het is echt zonde om eerst te converteren en dan te bewerken als dat niet noodzakelijk is, je gooit dan altijd kwaliteit overboord, dus ik zou nog even een keer goed kijken of converteren echt je enige optie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel schokkerig en het geluid loopt achter in vlc/ media player, Als bewerking gebruik ik premiere en after effects. Mark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het k-lite codec pack met MPC-HC (media player classic) wel eens geprobeerd voor het afspelen, hier heb ik altijd het beste resultaat mee met AVCHD bestanden. Link staat in het antwoord hieronder. Voor het werken in premiere zou ik even kijken of het aanvinken van een van de mercury playback settings voordeel oplevert. Je hebt een Nvidiakaart dus dan kan je zelfs de beste optie selecteren, met gpu-decoding. Zorg er wel even voor dat je videokaart voorzien is van de laatste driver. Uitleg mercury Adobe Premiere:
http://blogs.adobe.com/premiereprotraining/2011/02/cuda-mercury-playback-engine-and-adobe-premiere-pro.html Drivers Nvidia:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn drivers zijn up to date, dus ik ga het even proberen! thnx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, het opvallende is juist dat bij mij de Sony-camera die met MTS werkt gewoon soepel draaide, en de Samsung (nieuwe) gebruikt MP4 en dat heeft net iets meer mb/s. Dat trekt ie niet en dan loopt Media player vast. Een codec is wel een goed idee om te proberen ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt ook iets anders proberen dan media player, Probeer vlc: http://www.videolan.org/
is wat krachtiger en kan meer formaten aan! Veel succes, ik hoor het wel of het lukt.
Probeer eens het volgende;

Ga naar http://www.softpedia.com/dyn-postdownload.php?p=16475&t=0&i=3 en download en installeer het codec pack icm Media Player Classic-HC. Als het goed is laat deze je videokaart ook zweten tijdens het afspelen van je homevideos waar dit normaliter alleen door de CPU gedaan wordt.

Bij het bewerken van video's kan in de meeste video-editors ook een vinkje aangezet worden om zo de videokaart mee te laten helpen met het on-the-fly bewerken van je HD-materiaal.

Het verhogen van je interne geheugen zal geen tot weinig positief effect hebben, op het afspelen van video, dit kan je zien als je taakbeheer opent, dan zie je waarschijnlijk dat je CPU 100% belast is en je geheugen nog niet eens halfvol zit.

Toegevoegd na 14 minuten:
GPU=videokaart
CPU=processor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt met 32 bit tot 4 gb gaan, meestal wordt daar shared memory toegewezen aan video. Check je bios even om te zien of je meer kan toewijzen, en of kan mixen met het dedicated als dat erin zit. Voor de rest sluit ik me aan v.w.b. codecs. Soms is stotterend beeld met hd materiaal te wijten aan de harddisk welke niet snel genoeg data kan leveren.In dat geval inderdaad het best om coderen naar een lagere resolutie. indien je niet van plan bent om blu ray te gaan bewerken en / of branden kun je het best naar mpeg2 6000 bitrate converteren = Maximale dvd kwaliteit. (768x512= 16.9 beedbeeld)

Toegevoegd na 5 minuten:
alles afspelen kan verslikken veroorzaken, probeer eens een enkele .mts. mediaplayer van microsoft is niet de meest stabiele en resource vriendelijke player. probeer een alternatief (codecs en player) misschien vind je hier iets http://www.dvscene.nl/8-avchd-players.html

Toegevoegd na 39 minuten:
je zou bijv. vlc kunnen proberen, als daarmee de bestanden wel vloeiend afspelen weet je wie de boosdoener is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap dat het een mogelijke oplossing is, maar je koopt geen HD-videorecorder tegen een forse meeprijs op normale recorders, om dan vervolgens de resolutie te verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En over de toevoeging. Ik bedoel dat MTS vroeger zonder problemen werkte, maar de nieuwe camcorder die met MP4 werkt het minder goed doet. Het is wel een vereiste dat Media Player gebruikt kan worden, want ik hou niet van hele ladingen met andere programmas als VLC
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik installeer altijd VLC en MPC naast WMP, altijd wel een die het beter doet dan de ander.
Waarschijnlijk ligt 't eerder aan de snelheid (lees: traagheid) van je videokaart of misschien de harddisk.
Voor het afspelen van een filmpje is niet veel geheugen nodig. Windows Media Player is trouwens niet de snelste media player. Media Player Classic Home Cinema edition waar Mr. Tomaat al over rept is volgens mij sneller, en in elk geval veel compacter.