Is een verborgen laptop in een auto te detecteren?

Mijn toekomstige ex-werkgever (morgen exitgesprek) heeft officieel gewaarschuwd tegen het achterlaten van een laptop in een auto. Ook al ligt de laptop in de kofferbak en is de kofferbak helemaal zichtdicht, zodat de laptop van buiten de auto compleet onzichtbaar is.

Inbrekers zouden apparaatjes bij zich hebben waarmee ze er toch achter kunnen komen dat er een laptop in de auto aanwezig is.

Is dit een broodje-aap-verhaal of zit er iets in? Als er iets in zit, hoe zou dat dan werken? En werkt het alleen als de laptop op standby of in de slaapstand staat, of werkt het ook als je de laptop echt helemaal hebt afgesloten en uitgezet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke omschrijving heb je. Mijn toekomstige ex-werkgever.
Die heb ik ook, alleen weten wij het beiden nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om inbrekers te ontmoedigen heb ik steevast een kaart aan de voorruit liggen met de tekst:
"Deze auto is van een Amsterdamse en die laat er NIETS in liggen"

Het beste antwoord

Bluetooth en wifi kunnen nog steeds uitstralen in stand-by stand (weet ik voor 90% zeker.)

Bluetooth van laptops verspreiden zich vaak 10 meter ver, dus als er maar 1 auto staat en in de omtrek van 10 meter niets dan is de kans groot dat men ziet dat er een apparaat staat met BT.
Veel werknemers laten de laptop in stand-by stand staan als ze deze uit de docking station hebben gehaald. Daarnaast hebben deze vaak een makkelijke naam als: bijv. Lenovo T60 of Nokia-N82.

Op basis van ontvangst van wifi apparatuur kun je schatten hoever iets is.
De kooi van een auto blokkeerd deze straling uiteraard niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja als die Bluetooth aan heeft staan, die apparaatjes zijn heel erg in bij inbrekerds... en die zijn ook nog zo te krijgen in de handel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als-ie geen Bluetooth heeft, of als-ie wel Bluetooth heeft maar ik de laptop keurig heb afgesloten en uitgezet, dan kan die inbreker niets meer zien met z'n prachtvolle apparaatje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de antwoorden van xinix zijn op zich zelf vaak broodje aap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je de laptop aan moeten hebben staan in een volledig afgesloten kofferbak, niet logisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ollekebolleke +1
Nee, dat is een fabeltje. Zelfs met bluetooth-detectie lukt dat niet en wel hierom:

- Met een GSM of iets dergelijks zie je wel bluetooth devices, maar je kunt niet zien waar ze zijn. Het zijn geen peilontvangers.
- De meeste laptops geven geen bluetooth-antwoord aan onbekende devices. Ze melden zich dus niet.
- En zelfs dan,de laptops moeten in standby staan, de meeste mensen zetten ze uit.

Dieven breken auto's open op de gok. Als het raak is ben je de pineut, dus altijd meenemen dat ding.
AWM
14 jaar geleden
Een laptop is alleen zichtbaar als hij iets uitstraalt. Dus wat kan er allemaal uitstralen:
-Bluetooth
-Draadloos netwerk
-IR (niet waarschijnlijk omdat het radiografisch moet zijn).
-Draadloze muis ontvangers (zijn volgens mij twee-weg).
-GSM
-mobiel internet
-GPS
-vergeet ik nog iets?

Oh, misschien nog de stikker van DELL of Microsoft, is die misschien gemaakt van RF-ID?

Aan de andere kant, zou je mobiele telefoon het ook niet mogen doen in een auto. Het is toch een kooi van Faraday!

Ehh, durf je je toekomstige ex-werkgever tegen te spreken?