Waar op moet ik letten als ik een nieuwe videokaart koop?

. waar op moet ik letten als ik een nieuwe videokaart koop want versta bijna niks van hardware

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan hoe oud je computer is, hoeveel geld je er voor over hebt en wat je er mee wil doen is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil Gamen er mee heb mijn computer 5 maande geleden gekocht ik wil een ATI 6870 er in steken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 6870 is een goeie keus. Die draai alles prima.

Antwoorden (3)

Je moet ook kijken of je AMD(ATi) of Nvidia wilt.
Het is ook belangrijk om te kijken welke slot je moederbord heeft voor de videokaart. De meeste zijn tegenwoordig PCI-e
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, let op de aansluiting en de voeding.
Ik kan wel gewoon een heel verhaal over het aantal Ghz, Mhz en bits op gaan hangen maar het is simpeler als je gewoon weet dat er een aantal goede videokaarten zijn die geschikt zijn voor de nieuwste spellen.

Deze zijn verdeeld in twee merken.

1. AMD Radeonn
2. Nvidea

Gelet op gaming zijn tegenwoordig de Radeon HD 5750 of Nvidea GTS 450 een beetje minimaal en kaarten van hetzelfde budget en klasse

De volgende klasse kun je al heel wat meer mee. De Radeon HD 5770 en de NVidia GTX 260 en soortgelijke kaarten.

Dit zijn eigenlijk de budget kaarten. Vervolgens is vooral de HD 5850, 5870 en 5850 erg goed. (telt ook voor de 5900 serie) De 6800 en 6900 is een nieuwere generatie maar is ongeveer gelijk. De beste prijs kwaliteit verhouding is tegenwoordig mischien wel de 6870, maar omdat de 6950 met 2GB DDR5 er qua prijs niet zoveel van verschilt is ook dat een heel aantrekkelijke videokaart waar je zelfs Crysis maximaal mee kan draaien.
Nvidea heeft ook nog wat kaarten in de middenklasse. Denk vooral aan de GTX 470 en de 465. Geen slechte kaarten, maar ze kunnen niet op tegen 5850 of 5870.
De GTX 480 en 570 kunnen daar wel tegen op. Maar daar is de prijs ook naar.

Deze kaarten zitten eigenlijk in de hogere middenklasse.

Bovenaan het lijstje staan de Nvidia GTX 590 en de MD Radeo HD 6990. Nvidia beweerd de snelste videokaart te hebben, maar AMD Radeon heeft bewezen met benchmarks (testen) dat Radeon toch echt van deze kaart wint. De AMD Radeon™ HD 6990 is dus de snelste videokaart die er is.

Ik raad je aan benchmarks (google eens op videokaarten met FPS erachter) te bekijken. Dat geeft vaak goed inzicht.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ps. Ik heb veel oudere kaarten zoals de 8800 kaarten van Nvidea en dergelijke achterwege gelaten omdat ze toch een beetje geschiedenis zijn. Al draaien ze de boel nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder echt veel aandacht te geven aan alle snelheden en prijzen. )dat is afhankelijk van je budget en waar je de kaart voor nodig hebt.)
hieronder staat waar je op moet letten, wat uitleg een eventueel een webadres met meer info.

Enkele punten om te controleren:
- Poort of bus (aansluittype, tegenwoordig PCI-e
http://nl.wikipedia.org/wiki/PCI-Express
- Totaal stroomverbruik van je PC + sterkte van voeding
geen hoger verbruik dan je voeding kan leveren!!
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
- Voedingskabels
krachtige kaarten hebben een extra stroomkabel nodig. Niet alle voedingen hebben zo'n kabel.
Niet alle video kaarten worden met zo'n kabel geleverd.
- Afmetingen van de videokaart
indien je PC kast te klein is, of je er al verschillende
andere kaarten in hebt zitten. Dan zal er mogelijk:
* geen ruimte meer zijn achter de kaart (voorkant van je
kast /tussen de videokaart en je harde schijven.
* Ruimte tekort zijn onder of boven je kaart.
(Zware kaarten nemen de ruimte boven en/of onder in)
* Aan de achterkant van je pc 2 slotjes in gebruik zijn.
- Aansluiting van je beeldscherm(en) VGA (oud)
DVI, HDMI, displayport. Sommige schermen en kaarten hebben meerdere aansluitingen, sommige niet, op te lossen met een verloopstekker
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_card#Outputs
- Koeling: de kaart beschikt zelf over een koeler MAAR,
indien je computer kast vrij klein is of de kamer waar je pc staat klein is kan de temperatuur er stijgen.
(mijn videokaart werkt momenteel aan 60°c (surfen) Indien je games speelt kan dit 80 tot 100°c worden!)
controleren met http://www.almico.com/sfdownload.php
In de kamer van 7m op 4m (49m³) kan de temperatuur na enkele uren van 21° naar 25° stijgen.

Dus, hou er rekening mee!
Succes met je zoektocht naar een nieuwe kaart