wat is het belangrijkste verschil tussen een gamepc en een videoedit pc ?

Ik hoor wel eens bij video editing hoe meer cores hoe beter
maar stel ik ga voor cores ? is dat niet goed het juiste voor games ?
ik hoor dat de extra core boven 2 niet eens worden gebruikt bij games
dus dat zou een probleem zijn ?
kan je zeggen een videoedit pc is in feite een game pc met extra power ?

capthavoc
9 jaar geleden
in: Hardware
3.6K

Het beste antwoord

"kan je zeggen een videoedit pc is in feite een game pc met extra power ?"

Nee.

Bij een Videoedit PC ga je voor de zwaarste CPU met een leuke GPU, voor een GamePC geldt het omgedraaide je neemt de zwaarste GPU('s) met een goede CPU.

Het grootste obstakel in videoediten is het wachten op je resultaat (renderen), dat is een langdurig proces waar je de GPU mee kan laten helpen, maar wat geen goed resultaat geeft kwalitatief gezien (helpt wel met de snelheid) en dus vermeden wordt. Je koopt dus de i7 die je budget toelaat en bouwt daar je PC omheen. Met het realtime op je beeld laten zien van effecten in een preview zal de GPU wel kunnen helpen.

http://nl.hardware.info/reviews/5588/9/intel-core-i7-5960x--5930k--5820k-haswell-e-review-eindelijk-8-cores-benchmarks-cinebench-115

Bij een GamePC ga je uit van de zwaarste/duurste grafische kaart(en) die je kan nemen en neemt daar nog een zo goed mogelijk presterende CPU bij (vaak voldoet een i5 dan net zo goed als een i7).

Zo is een gamePC vaak veel beter in games dan een videoeditPC.

Toegevoegd na 9 minuten:
ik hoor dat de extra core boven 2 niet eens worden gebruikt bij games

Dat is een (heel)oud verhaal. Bijna alle huidige games kunnen sowieso 4 cores gebruiken.

Toegevoegd na 2 uur:
op je resultaat (renderen)

moet encoderen zijn

Toegevoegd na 5 uur:
Ah, nog wat verder gezocht en ook encoderen met GPU schijnt ook bruikbaar(der) te zijn:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=371688

Een betere GPU met als voordeel snellere encodering (en iets mindere kwaliteit) is dus een optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het grootste obstakel in videoediten is het wachten op je resultaat (renderen), dat is een langdurig proces waar je de GPU mee kan laten helpen, maar wat geen goed resultaat geeft kwalitatief gezien" Kijk dat is dus allang niet meer zo, de ingebouwde of aangekochte
plugins zoals die van Sapphire laten realtime het resultaat zien op zo'n dikke machine als een Z820, niks wachten... 'on the fly' dankzij Full OpenGL iets wat bij de GFX kaarten een ondergeschoven kindje is... "Zo is een gamePC vaak veel beter in games dan een videoeditPC." Dit vind ik een open deur: Een hamer is vaak veel beter om spijkers erin te hameren dan een schroevendraaier.... "Bij een GamePC ga je uit van de zwaarste/duurste grafische kaart(en) die je kan nemen" Dit gaat ook op voor EditPC, met een budgetkaart kun je geen realtime rendering verwachten van complexe plugins zoals die van Sapphire, of colorcorrection... "kan je zeggen een videoedit pc is in feite een game pc met extra power ? Nee" Ja, Of wil je zeggen dat een i7 een Xeon E5-2690 voorbijstreeft in een benchmark test?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk dat is dus allang niet meer zo, de ingebouwde of aangekochte
plugins zoals die van Sapphire laten realtime het resultaat zien Je praat over wat anders denk ik. Ik heb 2 uur aan beeldmateriaal AVCHD en ga dat naar een MP4 omzetten. Dit kan ik met de CPU doen of met de GPU. CPU geeft een kwalitatief beter resultaat dan GPU, hoewel GPU-acceleratie voor een versnelling zorgt laat ik dat dus altijd uit staan. Dit gaat altijd tij duren. "Dit vind ik een open deur: Een hamer is vaak veel beter om spijkers erin te hameren dan een schroevendraaier…." Dat is ook een open deur en toont aan dat je dus nooit kan zeggen dat een videoeditPC sterker is dan een gamePC. Ze hebben beide hun sterke punt. Doordat de vrager aangaf aan te nemen dat een videoeditPC altijd sterker is, was ik van mening dit beeld te moeten ontkrachten, al was het middels een open deur. "Dit gaat ook op voor EditPC, met een budgetkaart kun je geen realtime rendering verwachten van complexe plugins zoals die van Sapphire, of colorcorrection…" Je hebt het dan steeds weer over professionele toepassingen en kaarten, ik heb het alleen over huis tuin en keuken Video-editPC's net zoals gamen een huis tuin en keuken aangelegenheid is en goeievraag dat is. Voor een huis tuin en keuken video-editPC is het ongewoon om een zware videokaart te halen om dat er vaak geen software/plug ins zijn die er gebruik van maken. "Ja, Of wil je zeggen dat een i7 een Xeon E5-2690 voorbijstreeft in een benchmark test?" Wellicht:
http://www.hw-benchmarks.com/compare/Intel%20Core%20i7-5960X%20Haswell-E/Intel%20Xeon%20E5-2690%20Sandy%20Bridge-EP/ Maar dan nog ik blijf de vraag van de vrager ontkennend beantwoorden. Een GamePC is beter in gamen dat is zelfs een open deur. >> kan je zeggen een videoedit pc is in feite een game pc met extra power ? Nee" Sterker nog de extra kracht die een 3DrenderPC heeft ten opzichte van een gamePC zit hem voornamelijk in het expres verminken van de GTX drivers, niet door het ontbreken van paardenkracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een "EditPC eigenlijk een GamePC is met spierballen" dan zou dat moeten blijken uit de gamebenchmarks waarin EditPC's hoger zouden scoren dan GamePC's. Dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg dus niet dat een gamepc beter is dan een videoeditpc jij zegt het omgedraaide wel. Ondanks dat je beaamt dat een gamepc beter is in games. Dan klopt er dus iets niet in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://forums.creativecow.net/thread/24/977972 Hello, I was so excited after buying my new video Card ATI Radeon 6970 to benefit from the GPU acceleration (I was previously using CPU-Only rendering). Problem : It's blazing fast (3 times faster than before) BUT the video quality is much worse ! :-( Antwoord:
This is known. GPU based encoders, thus far, do not have the same encoding quality as purely CPU based encoders. They make compromises in quality for performance. The difference is typically only noticed at low bitrates which is what you are encoding to.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fuck, waar ik renderen zei bedoelde ik encoderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Full OpenGL iets wat bij de GFX kaarten een ondergeschoven kindje is… Ja, maar dat heeft dus niks met spierballen te maken, maar met implementatie. Dat is het hele ding nou juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of wil je zeggen dat een i7 een Xeon E5-2690 voorbijstreeft in een benchmark test? Ja ik ga er nu zeker vanuit: https://www.youtube.com/watch?v=WorQQhb3J_c Jammer dat er niet meer te vinden is over benchmarks tussen xeons en i7's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Als een "EditPC eigenlijk een GamePC is met spierballen" dan zou dat moeten blijken uit de gamebenchmarks waarin EditPC’s hoger zouden scoren dan GamePC’s. Dat is niet het geval." Je gaat nu weer richting een appels met peren verhaal... Je blijft ook zo bezig met het encodeer verhaal... dat doet er helemaal niet toe... rendering is gewoon de digitale representatie van je montage in real-time... net zoals GTX game kaarten de polygonen renderen tot een 3D omgeving... er wordt niets encoded/transcoded, dat is een stap die je aan het eind van een project neemt om er bijvoorbeeld een BluRay van te maken o.i.d... Maar goed, ik ben er abusievelijk vanuit gegaan dat een editPC per definitie een machine moet zijn uit de professionele hoek...
Overigens heb ik zelf een Z800 met 2xGTX680 die ik voor beide doeleinden gebruik... :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je blijft ook zo bezig met het encodeer verhaal… dat doet er helemaal niet toe… Hoezo niet? dat is een stap die je aan het eind van een project neemt om er bijvoorbeeld een BluRay van te maken o.i.d… Ja, dus een stap, dus belangrijk. En een behoorlijk langdurige stap ook, dus winst die daar te behalen valt lijkt me nogal van belang. Hoe dan ook is een gamePC beter in games en kan je dus niet beweren dat een editpc een (zelfs een professionele) een gamePC is met spierballen. Eens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens heb ik zelf een Z800 met 2xGTX680 die ik voor beide doeleinden gebruik… :-) Vet! Wil zelf misschien ook ooit een SLIsetup gaan gebruiken maar ben enorm bevreesd voor het probleem dat bekend staat als microstutter (heb zelf snel last van elk mogelijk stutterprobleem). Vandaar dat ik tot nu toe altijd singleGPU setups heb gehad. Heb je zelf last van microstutter in sommige gevallen of is dat iets wat je niet opvalt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=videobewerkings%20pc Klik eens een van de links aan en zie wat ik bedoel. Op dit moment (en dat zal veranderen naarmate de implementatie in consumenten software voor CUDA/GPGPU stijgt) wordt keer op keer CPU boven GPU gesteld, in gamingbuilds is dat andersom.
capthavoc
9 jaar geleden
ik kan mijn games redelijk opnemen tot nu toe dat lukt wel als ik pc gebruikt en mijn xbox360
Geen hdmi maar dat ligt aan de gamecapture kaart daar zal ik waarschijnlijk een duurdere voor moeten kopen
die misschien ook beter geschikt is voor pc games Maar ik loop echt vast op geklooi met de videobewerking software
de formaat vid die gebruikt word
convertering en de uiteindelijke codering zou een macmini i5 of hoger voor videoeedting alleen een goed idee zijn ?
ik vindt het geen probleem op 1 pc iets op te nemen en dan over te pompen naar een mac
nadeel is de vaak rottige videokaart van mac maar zal ik daar echt last van hebben tijdens renderen en encoderen ? nou ja diilemma en niet genoeg centen om het probleem meteen op te kunnen lossen.
ik moet de vraag helaas afsluiten beide antwoorden waren zeker behulpzaam
maar je vraag naar de encodering rendering
is erg goed materriaal om over na te deneken thnx beide maar mr tomaat is hier de utigebreidere

Andere antwoorden (1)

Ja feitelijk kun je zeggen dat een EditPC eigenlijk een GamePC is met spierballen..
In het professionele wereldje is het tegenwoordig gebruikelijk om te editen met een HP Z820 dual hex core met 32GB RAM, en een Quadro4000-4800.

Nu kun je echt prima monteren op een enkele i7 quadcore met een stevige nVidiakaart zolang je niet met 12 lagen DnxHD185 video met veel plugins gaat werken, maar gewoon een huis-tuin-en keuken montage gaat prima....en voldoet nog ook als GamePC.

Bij montage ligt de nadruk op het realtime renderen van meerdere lagen video met masks, kleurcorrectie, titels, timewarps in HD e.d. waarbij veel videogeheugen nodig en RAM nodig is samen met een dikke OpenGL implementatie, waarbij het bij een GamePC meer de nadruk ligt op het realtime renderen van veeeeeeel polygonen dus veel parallellisatie d.m.v. instructie pipelines, CUDA cores, shaders e.d....

Bij een HP Z820 gaat Battlefield 4 op alles max zonder centje pijn in 1920x1080 met daarbij genoeg reserves om het spel nóg een keer te starten op max.(in theorie dan) Maarja, zo'n machine kost 6500 euro, welke gamer heeft dat op z'n nachkastje liggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kijk, dát zijn goede antwoorden !
Dikke plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een gamer gaat gewoonweg geen HP Z820 kopen omdat er een Quadro en waarschijnlijk een Xeon proc. in zitten. Dat maakt het geheel niet beter voor games maar wel heel veel duurder. De door jouw genoemde Quadro is zelfs een grap in gaming vandaag (staat geloof ik ongeveer gelijk aan een GTX 280). Het is een kaart uit 2009 met maar 192 CUDA cores waar een GTX 770 bijvoorbeeld al 1536 CUDA cores heeft. Als een gamer dus 6500 euro te besteden heeft zal deze met een wijde boog om de Z820 lopen. http://www.nvidia.com/object/product_quadro_fx_4800_us.html
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-770/specifications Een GamePC van 1200 euro verslaat makkelijk de 6500 euro genoemde 3DrenderPC die jij noemt in games. Dat het door jouw genoemde product zo duur is komt omdat Nvidia gewoon kan vragen wat het wil doordat ze de drivers wel optimaliseren* voor gebruik in specifieke 3D pakketten+ wat aanpassingen aan het geheugen en double floating precision wel inschakelen en dat bij gamerkaarten niet doen. Een Xeon en een Quadro zijn voor gamers dus niks anders dan onnodig dure producten met 0 extra performance. Met de Titan als kortstondige uitzondering (die dan dus ook door gamers werd overwogen). *Met een winst van 10x de performance in die producten zodat pro's wel over moeten. Hardwarematig verschilt een huidige Quadro weinig met een huidige GTX kaart, de "spierballen" zijn gelijk, als Nvidia haar drivers zou aanpassen en DFP aan zou zwengelen in de GTX kaarten zou morgen niemand meer Quaddro's kopen. Een zelfde verhaal geldt voor Xeon's, hardwarematig niet veel anders dan i7's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier de perfecte uitleg: http://www.tomshardware.com/reviews/quadro-fx-4800,2258-10.html Technically, Nvidia offers significantly different drivers for its workstation cards as compared to gaming models. After the sale, Nvidia also offers significantly better product support for workstation models as well. Higher prices for the Quadro models also commanded from a lower number of products sold, higher support costs, and a longer warranty period. In return, buyers can expect swift responses when hardware defects are uncovered. In most cases an exchange will be made ASAP (in no more than 24 hours). Gaming card buyers, on the other hand, don't enjoy this level of service or support (but then, they don't pay for it, either). Het verschil zit dus in de drivers(en support) niet in de kracht(spierballen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hier de uitleg hoe Nvidia het voor elkaar krijgt met dezelfde kracht andere resultaten te krijgen om zo de hogere prijs te kunnen verantwoorden. http://doc-ok.org/?p=304
capthavoc
9 jaar geleden
Laten we aannemen dat ik geen 6500 euro onder mijn nachtkastje heb
en ook niet weet hoe ik de Lotto kan befrauderen ;) en ik toch probeer een redelijk prof, huis tuin en keuken game video set te bouwen. door zeg maar miin opties zo flexibel mogelijk te houden. Dus wat ik zoek is natuurlijk de beste flexible basisparts waar ik in de loop der tijd een bankje geheugen SSD een betere videokaart of extra videokaart aan toe kan voegen. of zelf een betere voeding
Zeg maar een langzame opbouw naar dat wat ik nodig heb
zonder dat het moederbord ome weer dwing eerst daar wat aan te doen.
Ik zit zeg maar een beetje in de trail and error fase naar de wat hogere video zaken. maar heb zeker moeite met het renderen van het materiaal.
Dat is echt een frustratie. 1 regel kan ik wel noemen ik wil aan de gang met de games die ik tot nu toe heb dus ik gaan geen grotere collectie allernieuwst games aanschaffen.
dus deze vereisten blijven onder een bepaalde waarde Als ik met een "simpele" i7 based moederbord de wat oudere games aankan en daarnaast.
goed kan editen en renderen is mij prima.

of is het beter te gaan voor een video edit pc met meer cores
omdat je dan wellicht de nadruk legt op renderen
omdat ik alleen de wat oudere games wil spelen ?
die zelf een vieoedit pc aankan omdat ze onder een bepaalde grens blijven.
ik ben zeker niet van plan veel meer games te kopen dan die ik nu hebt
dus zal ik zeker daar niet mee in de problemen komen. Al mijn games werken toe nu toe gamewize redelijk op een intel dual 2 core
maar het edit/render gedeelte loop ik echt op vast Misschien is dit iets meer info waar wat uit te halen valt ?

Dus een i7 pc met uitbreiding naar video op de GPU ? al hoor ik daar al iets tegen ? ook met oudere games ??? Of meer cores al is het dan een wat ouder systeem en de mogelijkheid naar een hogere videokaart ? zonder dat het via GPU gaat of nodig is. roept u maar !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het uitzoeken van de grafische kaart kan het helpen te kijken naar het softwarepakket wat je gebruikt en wat zij ondersteunen bij bepaalde implementaties. Voor Adobe Premiere bijvoorbeeld: http://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html "of is het beter te gaan voor een video edit pc met meer cores" (na de zin) "Als ik met een "simpele" i7 based moederbord" Wat bedoel je met die zin? Een videoeditPC is dat in principe alleen in naam, althans zeker op consumentenniveau. Je kan je dus beter richten op componenten en hun eigenschappen dan op "zelfverklaarde" xxxxPC termen. Een eigenschap van een moederbord is bijvoorbeeld dat deze niet "i7 gebasseerd" is, maar socketgebasseerd. Je vraag lijkt dus te zijn (maar verbeter me als ik het onjuist heb). Moet ik gaan voor een 2011(-3) socketmoederbord, met de mogelijkheid tot 8core i7's (6c is waarschijnlijker budgettechnisch). Of is een 1150 socketmoederbord met 4c i7's ook voldoende? (Of neem ik een AMD AM3+ mobo waarbij 8c betaalbaar(der) is). Dat is een vraag die je wellicht het makkelijkst zelf kan beantwoorden aan de hand van benchmarks (liefst met de software die je zelf gebruikt) en het budget in je achterhoofd (Ja een 1000 euro kosten i7 presteert soms beter dan een i7 of FX 8xxx van 300 euro, maar nooit 3x zo goed). http://www.anandtech.com/show/8426/the-intel-haswell-e-cpu-review-core-i7-5960x-i7-5930k-i7-5820k-tested/5
Als ik het goed zeg:
i7 x9xx/x8xx = 6c (of 8c) (2011/2011-3)
i7 x7xx = 4c (1150 bijvoorbeeld)
FX= 8c (AM3+) Een 2011-3 mobo wil ook nog het nieuwe en dure DDR4, naast dat de mobo's ook duur zijn. Het 2011 mobo (handige naamgeving) doet wel DDR3, maar mobo's zijn nog steeds duur. Budgettechnisch kom je dan al snel uit op 1150 of AM3+, waarbij je ziet dat een 4c i7 een 8c FX vaak verslaat, dus kijken naar cores alleen is hier ook geen graadmeter. Nou is het te hopen dat ik je zin goed "gelezen heb" :D. Nog een dingetje:
"maar heb zeker moeite met het renderen van het materiaal. " Bedoel je dan (realtime) renderen van datgene wat op beeld komt in je video-edit-software, of het uitschrijven van het videobestand (strik genomen encoderen, maar vaak renderen genoemd)?