Hoe groot is het effect van een nieuwe processor op het volgende game-systeem?

Ik heb laatst mijn game-pc wat nieuwe onderdelen gegeven vanwege veroudering van het systeem. Nu heb ik
4gb 800 Mhz ddr2 geheugen en de sapphire radeon hd6850 (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_index.aspx?pid=497&lid=1). Nu wou ik binnenkort Skyrim gaan kopen, en vroeg ik mij af hoe grote invloed het zou hebben om mijn duo core van 1,86 Ghz te vervangen door een quad core van 2,5 Ghz, en of dit de 120 euro waard zou zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
De reden dat ik een quad core neem, is dat ik socket 775 heb, wat er voor zorgt dat ik bij de i5 of i7 een nieuw moederbord nodig heb

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

je hebt het over een gamesysteem. Maar wat voor games hebben we het dan over?
Van duo naar quad betekent in grote lijnen dat je processor wat zwáárder kan worden belast. Werklast kán worden verdeeld over meerdere "cores". De snelheidstoename (MHz) zal ervoor zorgen dat processen iets snéller kunnen worden uitgevoerd.
Samen kan je dus stellen dat je PC sneller berekeningen kan uitvoeren en meerdere berekeningen tegelijk kan uitvoeren (t.o.v. je duo processor)
Het probleem alleen met spellen is dat ze tegenwoordig meer gebruik maken van je videokaart om berekeningen uit te voeren (om maar even simpel te stellen). Uiteraard helpt een snellere processor wel maar of je dit gaat merken is maar zeer de vraag.
Zie het maar even als volgt:
Een paard kan met gemak een kinderwagen trekken. Maar de snelheid waar dat mee gaat zal net zo snel zijn als het paard kan. Het maakt ook geen verschil of het paard een kinderwagen trekt, of een kinderwagen met daarin een gewichtje van een kilo.
Laat je het paard een grote auto voortslepen dan wordt het een ander verhaal.
Zet je naast het paard nog een grote sterke os dan zal de auto prima kunnen worden voortgetrokken. De snelheid waarmee dat gaat zal afhangen van hoe snel beide dieren kunnen rennen. Waarbij de langzaamste min of meer bepalend is (de os in dit verhaaltje)
Je kan dus een supersnelle krachtige processor hebben, maar als het spelletje meer gebruik maakt van je videokaart, dan zal je in de praktijk niet veel merken van snelheidstoename.

Het geheugen is weer bepalend voor een ander vlak met betrekking tot spelletjes. De regel is dat vanaf 6GB elk spel meer dan genoeg heeft. Meer heeft geen zin (uitzonderingen daargelaten hoor)

Om zeker te zijn zou ik voordat je alles aanschaft, vragen of je het mag testen (met jou spellen) op een of andere manier. Bevalt het niet, dan kan je misschien 120 euro besparen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zou ik het kunnen testen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu de duo hebt dan vraag je de leverancier of je eventueel de quadcore (de nieuwe) weer kan terug brengen en het geld terug kan krijgen als er geen spel verbetering is. De meeste PC leveranciers zullen daar niet zo moeilijk over doen. Desnoods laat je het in de winkel testen. Ze willen immers de processor verkopen (en dan hebben de meeste PC winkels wel goede service is mijn ervaring in elk geval). Is er geen verbetering ben je je geld niet kwijt in elk geval. Ik heb dat spel inmiddels ook opgezocht en het ziet er allemaal erg gelikt (en pittig) uit. Mijn inschatting is dat vooral je videokaart bepalend zal zijn voor de performance. De door je genoemde videokaart ken ik niet dus daarin kan ik je niet raden. Maar nogmaals probeer een akkoord te sluiten met de PC verkoper. Werkt het allemaal (te) beroerd dat je dan in elk geval je geld terug kan krijgen. Het is allemaal duur genoeg toch? :)

Andere antwoorden (3)

Zou wel kunnen hoor maar..
Past die processor er wel op? en welke processor heb je nu? en welk moederbord? en welke processor is die quad core?

gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie later toegevoegde uitleg
ik zou meteen voor i7 of i5 gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan niet, zie toegevoegde uitleg
er is een online programmaatje voor die kan checken of jouw pc "zwaar" genoeg is om een spel te kunnen "trekken"

toevallig probeerde ik even elder scrolls 5 maar die herkent het programaatje (nog) niet, maar elder scrolls 4 wel, en die draait op dezelfde "engine" als 5

give it a try, dan kan je zien met je nieuwe videokaart of een duo core het aan kan

http://www.systemrequirementslab.com/marketing/index.html