Ligt dit probleem aan de koeling van mijn pc?

Ik heb dus een pc'tje.

Nu, als ik hem aanzet, dan gaat alles goed, maar na iets minder dan een halve minuut begint de fan steeds harder te draaien en dan op 100%. En hij blijft echt superhard draaien en dan valt hij uit. De koeling zit ook een beetje los.

Maar zelfs als ik hem hard vasthoud tegen de CPU aan, dan blijft hij als een gek draaien.

Nu is dit mijn hypothese:

De PC gaat aan, maar doordat de koeling half kapot is, of er iets met de koelpasta is, wordt hij steeds warmer en dus gaat automatisch de koeling harder draaien. Nu, de koeling kan het niet aan en doordat de CPU te warm wordt, valt de PC uit voorzorgsmaatregelen uit.

Kan dit enigszins kloppen?

Ligt het aan de koeling?

Toegevoegd na 8 minuten:
Dank voor de tot nu toe 2 gegeven antwoorden! De 2 van de 4 pootjes van mijn koeling zijn kapot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Nou dat klopt ongeveer maar het probleem zit hem dus vooral in dat je koeling blijkbaar niet goed vast zit. Een koeling zit namelijk normaliter stijf op de CPU, zelf aandrukken kan dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
inderdaad de koeling moet goed aansluiten dus koop liever een goeie ventilator en nieuw koelings pasta
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke koelpasta is goed voor een QuadCore Q6600
capthavoc
12 jaar geleden
ik geloof dat dat er niet zoveel toe doet die pasta is eigenlijk universeel bovendien als je een ventilator blok koopt zit daar meestal ook de koelingsribben bij en daar zit de koelingspasta al op (onder een plastic laagje) dat je eraf moet halen
Als je geen nieuwe koelingribben koopt en zeg maar alleen de ventilator dan koop je er gewoon een tubetje bij
tip koop een goeie! desnoods oversized als ie maar past
hoe koeler je cpu hoe sneller hij wordt en hoe minder hij slijt

Andere antwoorden (1)

Soms is stof de boosdoener. Even de kap eraf halen en dan de ventilator schoonmaken.