Word mijn laptop sneller als ik alles op een externe hdd plaats?

Ik heb een externe harde schijf aangeschaft en gebruik hem nu nog alleen als een usb stick;). Maar word mijn laptop nou sneller als ik alles op de externe harde schijf zet? En als ik er bijv. spellen op instaleer, doen ze het dan nog even goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (8)

Ja dat is zo, hoe meer ruimte hoe sneller je PC is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dit hangt er vanaf wat je snelheid is van je externe harde schijf. Als je je pc echt sneller wilt maken kijk even misschien voor wat nieuw ram geheugen en als laatste optie maar waarschijnlijk niet mogelijk door de liging is je processor vervangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de externe hardeschijf zeer goed kunnen gebruiken voor documenten, foto's, films etc.
Maar ik zou spelen en software op de laptopschijf installeren, want deze laptopschijf is snel. Bovendien wil je niet wanneer je vergeet de usbschijf/stick aan te sluiten en je start een programma dat hij geen bestanden kan vinden met de nodige narigheid die hier achter weg kan komen.
Bovendien zou software installeren op je usb hardeschijf de software en windows zelf onnodig traag maken.
Dus software op laptop, rest op de USB schijf/stick.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat maakt niets uit, dwz als teminste nog ong 200 à 300 MB vrij hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan als je met sneller bedoeld dingen openen op die hdd. Dan niet. Hoe dichterbij je cpu hoe sneller. Heb je het over beetje internetten dan wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je computer wordt niet sneller, de snelheid wordt bepaald door de processor en het geheugen wat er in je laptop zit.

Daarnaast is de snelheid van je harddisk die in je laptop zit sneller dan de snelheid die de externe harde schijf kan leveren.
Je externe harde schijf die kan best 7200 toeren of iets zijn, maar de beperkende factor in het verhaal is de USB verbinding. Hierdoor zal je snelheden halen van ongeveer 20 megabyte per seconde in de praktijk (te testen door een groot bestand naar je harde schijf te kopieren en het aantal MB van het bestand door de tijd die nodig was om te kopieren te delen) in theorie (er van uitgaand dat je een USB2 disk hebt ook ook die poort gebruikt) is 480 MegaBit per seconde mogelijk via USB2. 480 / 8 = 60 Megabyte in theoretische maximale snelheid.
Je interne harde schrijf zal ongeveer vanaf die snelheid beginnen en vaak nog sneller zijn (te meten met tooltjes zoals HD tach --> http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach)

Voor het installeren van spelen is het dus ook niet aan te raden dit te doen, aangezien het langer zal duren voordat de spelen geladen zijn.

Externe harde schijven kan je goed gebruiken voor "statische"of relatief statische bestanden, zoals muziek, foto's en downloads en natuurlijk ideaal voor een backup te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je laptop wordt zelfs iets trager want hij moet de externe harddisk indexeren, vooral bij opstarten en afsluiten merk je dat. Hoe groter je harddisk, des te langer het gaat duren. Als je usb 1.1 of usb 2.0 hebt is de externe schijf ook langzamer dan de interne schijf. Het beste zet je een grotere interne schijf in je laptop, maar dat is wel een heel gedoe want veel laptops bieden geen plaats aan 2 harde schijven, je moet dan dus de enige hard disk vervangen en Windows ( als je dat hebt) overzetten of opnieuw installeren. De leessnelheid van je harddisk is dan wel sneller, geschat tussen 110 en 60 mb/s, de snelheid van een usb2 schijf is tussen de 29 en 18 mb/s in de praktijk. mocht je al usb3 hebben en een usb3 schijf, dan maakt de snelheid niet zoveel uit en kan zelfs de externe schijf sneller zijn dan de interne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met 'alles' ook daadwerkelijk 'alles' bedoelt, dus ook je windows en je applicaties enzo, dan is het antwoord 'NEE'!!!

Bedoel je 'alle overtollige meuk die mijn interne HD tot het randje heeft gevuld en die ik eigenlijk nooit gebruik', dan kan het antwoord 'JA' zijn.

Als je nog een paar 10-tallen Gig over hebt, kan defragmenteren wel eens helpen, als je op een Windows machine werkt (dat is het enige OS dat nog moet defragmenteren tegenwoordig).