SD card niet meer leesbaar. PC blijft hangen als de card wordt benaderd. Wat te doen?

Ik probeer voor iemand foto's te redden van een 4GB SDHC card. Ik heb een interne card reader en een losse USB card reader. Beide kunnen overweg met SDHC (getest en goed werkend met een 16GB SDHC card).
Het probleem: mijn PC loopt vast als ik probeer de corrupte SDkaart te lezen (dat wil zeggen windows explorer lijkt te blijven "zoeken". Ook windows diskmanagement en verschillende recovery software blijft "hangen" op het moment als de SD wordt geopend. Zo gauw ik het kaartje verwijder werkt de PC weer prima, maar geeft het station van de cardreader uiteraard de melding dat er geen kaart in zit.
In mij eigen digitale camera krijg ik de melding dat de indeling niet klopt en als ik kies voor formateren krijg ik de melding dat dit niet lukt. Vervolgens kan ik (eindeloos) "opnieuw proberen kiezen". Heeft iemand nog suggesties wat ik kan proberen? Ik moet alleen de kaart benader maken op wat voor manier ook. Data er af halen wat er nog te redden valt lukt dan wel. Ik heb overigens windows 7 met alle updates. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de foto's wil houden moet je juist niet formatteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op dit moment kan ik helemaal niets met het kaartje. Formatteren is op zich niet zo'n probleem. De data zelf blijft dan wel behouden en kan terug gehaald worden met een recovery programmaatje (principiële werking van alle flash media zoals SSD's, usb sticks en ook dit soort geheugenkaartjes). Het probleem is dat zelfs de recovery software toch op z'n minst enige vorm van toegang moet hebben.

Antwoorden (1)

je zou het kunnen proberen met een camera van een ander en dan met het juiste kabeltje naar de computer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inmiddels geprobeerd op 3(!) andere camara's. Wisselende meldingen maar allen meldden iets als dat het kaartje niet goed is en opnieuw moet worden geformatteerd. De ene camara blijft hangen bij het formatteren en moet dan worden uitgezet. De 2 anderen zeggen iets als dat er niet kan worden geformatteerd. Onbekende fout (o.i.d.). EN nouja zoals gezegd mijn eigen camera blijft het eindeloos proberen. Lijkt dus niet te werken helaas.