Mijn geheugen (DDR) is 1,5 volt en mijn voltage op mijn mobo is 1,65v. Is dit goed of fout?

Moet dit voltage van mijn mobo omlaag of kan ik het zo laten? Gaat het zo niet kapot? Ik heb het al een poosje zo draauen en het werkt gewoon goed (2 dagen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Zolang U de processor verder met rust laat,is er weinig aan de hand. Ik las ooit ergens die een soortgelijksituatie had en de processor had overgeklokt...een crash was het nóg logischer gevolg. Verder is het logisch,dat het niet 2 verschillende 1,5 V DDR3 reepjes zijn met twee verschillende vermogens..dat gaat dan wel mis.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi domi,

hij doet het, dus waarom problemen maken?

het is wel zo, dat de fabrikant het beste weet welke spanning het meest effectief is voor zijn apparaat, geheugen in dit geval.
een hogere spanning geeft meer warmte, als je voldoende koelt hoeft dat geen probleem te zijn.
kan je de spanning op het moederbord aanpassen, dan zou ik dat gewoon doen.

mogelijk is er ook nog zo iets als vervallen garantie bij verkeerde aansluiting.

kortom doe zoals de fabrikant voorschrijft, dan heb je de minste kans op problemen, voor nu en in de toekomst.

veel suc6,
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar volgens mij geef je twee verschillende adviezen:
-laten zoals het is
-en doen zoals de fabrikant zegt: dus terug naar 1.5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1- doen wat de fabrikant zegt
-2- laten zoals het is.
(-2- indien -1- niet mogelijk is, niet zonder risico)
Als het lekker draait: niks aan doen.
In de bron een programma om de stabiliteit van je pc te testen. (er zijn betere om geheugen te testen en die worden ook genoemd)

Tevens zou je een programma erbij kunnen nemen die de temperatuur van verschillende onderdelen in de gaten houdt. (alleen volgens mij niet van geheugen)
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Je kan het ook zelf testen: als je je vingers brand is het te heet, want >60 graden.
Hoewel het eigenlijk niet de bedoeling is geheugen aan te raken als de pc aan staat.