Juiste laptop/notebook voor de opleiding Fotografie & evt videografie

Zelf heb ik geen pc/laptop thuis en hier heb ik ook weinig verstand van. Nu wil ik meteen de juiste laptop aan gaan schaffen voor mijn studie fotografie. Heeft iemand deze opleiding al gevolgd of veel ervaring met laptops? Tips voor het aanschaffen zijn erg welkom. Alvast bedankt :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

De beste laptop voor een grafische opleiding is er een van Apple. Apple heeft super fijne computers voor het bewerken van foto's enz. Ik zelf heb de opleiding niet gevolgd maar heb wel een Macbook pro 13inch. Zelf doe ik ook veel met het bewerken van foto's en video's en alles werkt prima.

in het begin is een macbook alleen een beetje wennen maar dat is zo geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel professionals in de (foto-)grafische sector gebruiken Apple computers.
Het is handig om zelf ook met dat type computer te werken omdat je dan makkelijk met collega's ideeën en ervaringen met programma's uit kan wisselen.
Ze zijn helaas wel wat duurder dan Windows computers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strikt genomen heb je geen Mac nodig bij bijvoorbeeld Photoshop te draaien. Dat is er ook voor Windows.

Dat de grafische sector vooral Mac gebruikt is meer om historische/culturele redenen, en ook omdat Mac gewoon tien keer makkelijker en betrouwbaarder werkt. Maar wat mij betreft is dat niet alleen van toepassing op grafische doeleinden.

Ik zou je dus ook een Mac aanraden, puur om het gemak. Maar op een laptop van een euro of 500 kun je in principe ook Photoshop draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apple heeft de grootste naam op het gebied van grafische bewerking zoals ook fotografie is.

het belangrijkste van je 'werkomgeving' is dat het geheel op kleurechtheid is gecalibreerd. Dat wil zeggen dat je foto, weergegeven op je monitor de werkelijke kleuren hebben als het onderwerp welke is gefotografeerd. En dat je printer de weergave zoals op het beeldscherm precies zo kan afdrukken.
Je wilt niet eerst veel tijd en energie hebben besteedt om een beeld goed te krijgen qua belichting, kleur en contrast en dan uiteindelijk een 'paarse' afdruk krijgt, die nog te donker is ook.

De beeldschermen op laptops zijn over het algemeen niet zo best voor kleurechte weergaven. Maar de beeldschermen zijn wel al veel beter dan vroeger.
Zo hoeft een dure leica monitor niet meer perse en kan je ook met een goede samsung monitor kleurechtheid bereiken.

Het grote nadeel van die opleidingen is dat je pas tijdens de opleiding hoort wat je nodig hebt en hoe het moet. Dus eigenlijk is mijn advies, om helemaal NIETS te kopen. Pas na uitleg tijdens de opleiding op zoek gaan naar de producten.
Zo hebben beeldschermen speciale eisen, computers moet speciale software kunnen draaien, printers moeten goede kwaliteit hebben en kleurecht kunnen zijn, enz, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wat betreft de laptop zal je even moeten wachten. Maar reken er maar op dat het allemaal erg duur is.
Printer a €700, monitor, inkt, papier, statief a €300, lichtmeter a €600, Veel kan je 2e hands vinden als je goed zoekt. Een printer zou ik niet doen. Die verdient zichzelf terug in mijn ogen.