Schijf klaar maken voor data.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep FORMAT C heet dat vaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je begrijpt dat je dan alles kwijt bent hè?
En dat je Windows opnieuw moet installeren.
(even voor de zekerheid) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat verstaat u onder schoonmaken? Alles eraf halen? En daarna opnieuw alles installeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan wordt-ie we HEEL erg schoon hoor ; als je geen installatie-cd van Windows hebt (en eigenlijk ook niet weet hoe het allemaal werkt) zou ik er denk ik niet aan beginnen. Dan kun je beter gewoon je harde schijf aanstampen - daar wordt-ie vaak ook een stuk vlotter van.
(aanstampen = defragmenteren ; alle 'boekjes' in je 'bibliotheek' terug en op volgorde op de plankjes zetten zonder grote gaten er tussen, zodat je weer een paar meter lege plank hebt om mee verder te werken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Format C doet ben je alle data kwijt (dus alle foto's muziek enz. ) Je C schijf kun je onderverdelen in C en D. Dit heet Partitie. Op de C schijf zet je meestal alleen je besturingssysteem zoals XP, Win 7. Als je FORMAT C doet ben je alles kwijt op de C schijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overigens wenselijk (tenminste zo doe ik het) om je C schijf in twee delen te zetten. Dit heet Partitie. Wel handig als je C schijf groot genoeg is. Naast C en D heb ik ook nog een externe schijf voor evt. crashes. Format C doe ik meestal 1 x per jaar. Zorg wel dat je Win 7 of welk besturingssystteem je ook hebt klaar hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal ; ik heb zelfs vier partities voor verschillende onderdelen. Maar maken we het dan niet een beetje nodeloos ingewikkeld ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arankevin, ik heb het idee, dat je niet goed weet wat je aan het doen bent. Ga ervan uit, dat je schade kan berokkenen. Zorg er dus voor, dat al je gegevens die niet kwijt wilt, ergens anders bewaart. Op een externe harde schijf bijvoorbeeld. Een computer is een heel complex apparaat. Als je dit soort simpele vragen moet stellen, weet je er nog te weinig van.
Klaar maken om iets op te zetten. Meesal doe je dat met een harde schijf ; vroeger met en floppy.
Zie het maar een beetje als dat je een bijna vol schrift hebt waar weinig meer in kan ; dan moet je alles wat er staat uitgummen zodat je weer een leeg schrift hebt, zodat je het opnieuw kunt gebruiken. (Maar dan met een gummetje dat heel goed werkt). De vergelijking gaat niet helemaal op, want je hoeft een schijf niet altijd meteen te wissen om hem weer te kunnen gebruiken, maar daar komt het wel een beetje op neer.

Met harde schijven betekent het ook nog wel eens dat je ze het goede 'formaat' / model moet geven om er op te kunnen schrijven. Verschillende programma's vragen nog wel eens om verschillende 'indelingen' van de schijf. Meestal gaat het dan om Fat32 of NTFS. Zoals je verschillend papier gebruikt om bijvoorbeeld te tekenen met waterverf of met pastelkrijt. Je kunt ze in sommige gevallen wel uitwisselen, maar het één is vaak beter (geschikter) dan het ander.

Als je dus een schijf formatteert, zorg je dat je hem zodanig voorbereid dat je er vervolgens de software op kunt zetten die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je kies voor format C is het einde oefening. Er zijn nog wel tools om de boel dan weer terug te halen, maar dat zijn niet echt dingetjes voor een beginner. En daarna moet je in elk geval Windows opnieuw installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, met zo'n CD. Als je die niet hebt : NIET doen.
Ik denk dat je beter een keer kunt defragmenteren ; dat moet sowieso om de zoveel tijd even. Zie je computer maar als een grote bibliotheek die gevuld gaat worden met boeken. Die boeken worden niet netjes op een rijtje soort bij soort gezet, maar willekeurig overal heengeflikkerd. Soms echt op totaal verschillende plekken ; als je dan een serie zoekt, moet je de delen van wel twintig verschillende planken, kamers en verdiepingen halen. Dat schiet niet op natuurlijk - dus ook niet voor je computer. Met defragmenteren zet je alle aanwezige 'boeken' netjes (soort bij soort) op een rij, en haal je alle lege stukjes plank - te klein om nog iets neer te zetten - weg en plakt die aan het einde weer aan elkaar. Daarmee wordt je computer een heel stuk sneller, zonder het risico dat je essentiële zaken kwijtraakt. Laat dat maar liever aan een expert over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus Marleen, heb je weer haarfijn uitgelegd!
Formatteren is je schijf vrij maken van data.
er zijn een een aantal vormen van formatteren.

1.snel formatteren
2. normaal formatteren
3. low level format

bij de eerste wordt alleen de zogenaamde TOC (Table of contents en MBR, master boot record) leeg gehaald, waardoor de schijf leeg lijkt, maar eigenlijk niet is. alle data wordt gewoon overschreven omdat het besturings systeem geen data ziet.

bij de 2e wordt de hele schijf gewist, en dit proces zal ook langer duren, afhankelijk van de grootte van je schijf.
Alle data wordt van je schijf gewist, en wordt net als snel formatteren klaar gemaakt voor een nieuw besturings systeem.

de laatste is de beste, maar ook de meest tijd rovende.
Deze is vooral goed als je een schijf hebt met kapotte sectoren.
een low level format overschrijft alles met nullen, en hierdoor wordt een eventueel beschadidg deel overgeslagen.
als je een slechtere schijf hebt is dit een goede optie om er nieuw leven in te blazen.

Ook is dit raadzaam als je gevoellige data hebt, en besluit je schijf en/of pc te verkopen aangezien low level format alles werkelijk weg haalt.en veel moeijlijker is terug te halen.

Formatteren zal altijd moeten als je een besturings systeem installeerd.
low level format is niet mogelijk bij een installatie van Windows oid, maar zal altijd met software moeten van een 3e partij.
dit kan via een floppy of USB stick zijn, of draaiende in Windows om zodoende een schijf te wissen waar geen Windows op staat.

Ik hoop dat dit het een beetje uitlegt voor je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je computer reageert veel trager dan normaal, je krijgt altijd foutmeldingen, sommige programma's doen het niet meer, internet wil ook niet meer lukken,... Wat doe je in zulke gevallen? Natuurlijk kan je systeemherstel laten uitvoeren. Maar in te ergere gevallen kan het zijn dat dat zelfs niet helpt, dus moet je het volledig formatteren. Om te voorkomen dat al je gegevens verloren geraken maak je best bij het formatteren verschillende partities, zo formatteer je maar een partitie die beschadigd is, de rest blijft dan nog gewoon staan. Zo voorkom je dus gegevensverlies...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een HD (of een partitie) formatteert, dan maak je de bestandsindeling van de schijf aan. Je harde schijf wordt verdeelt in gelijke stukken (sectoren en clusters (van sectoren)) waar stukjes van een bestand in kunnen worden weggezet en er wordt een tabel aangemaakt waarin kan worden bijgehouden waar welk stukje van welk bestand precies staat.

Met andere woorden, je harde schijf wordt klaargemaakt om op een overzichtelijke manier bestanden op op te slaan.
rose
12 jaar geleden
Letterlijk : Opmaken: de indeling of notatie van gegevens of woorden,op papier of in een scherm,in een veld of record of van gegevens ,ook wel afmetingen genoemd.Waarom men altijd maar denkt aan computers is en blijft voor mij altijd nog een raadsel.
Formatteren,indelen:lege sporen schrijven op een vaste schijf (harddisk) of diskette om hem gebruiksklaar te maken. Een harddisk moet low-level én high-level worden geformatteerd: low-level format brengt de betreffende harddisk in kaart en schakelt slechte stukken van het gehele oppervlak uit;wordt tegenwoordig al door de fabrikant gedaan;high-level format veegt de geschreven sporen schoon en maakt de harddisk operationeel. Op een ouderwetse floppy-diskette bijvoorbeeld :
format A: /N:9 /T:80
om een 3,5 inch diskette in het A-station te formatteren met 80 sporen van 9 sectoren,goed voor 1,44 MB. Op de Mac heet dit: initialize c.q. re-format.

Groet:Zoekertje