Welke (re)writable cd's en dvd's zijn lang houdbaar?

Ik hoor wel eens dat een normale beschrijfbare cd of dvd maar een jaar of 5 à 8 meegaat. Dan begint hij af te takelen en gaat de informatie op het schijfje stukje bij beetje verloren.

Welk type cd's en dvd's gaat langer mee? Welke merken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Bij de introductie van de CD werd gesuggereerd dat CD's onverwoestbaar waren. In tegenstelling tot casettes bevatten de CD's digitale informatie die er altijd op zou blijven bestaan. We weten tegenwoordig wel beter. 5 jaar is een veilige aanname.

De HCC heeft hier in 2003 onderzoek naar gedaan en het toen geplaatste artikel (in Computer Totaal meen ik) is hieronder leesbaar.

Je kunt dan zelf eenvoudig beredeneren dat herschrijfbare CD's en DVD's nog minder lang mee gaan dan eenmalig en professioneel gebrande CD's en DVD's.

Mijn ervaring is ook dat de CD's en DVD's helemaal niet zo lang houdbaar zijn als eerst werd gedacht. Ik heb er ook bij die na 5 jaar beginnen af te takelen.

Over het algemeen wordt gedacht dat CD's en DVD's met een gouden refelectielaag van een A merk het langst houdbaar zijn. Mits er netjes mee om wordt gegaan, ze met de langzaamste brandsnelheid worden beschreven en zonder overburn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

die dvd s van verbatim schijnen heel goed te zijn die gaan tussen de 15 en 20 jaar mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me wel erg optimistisch. Niets ten kwade over de kwaliteit van dit merk, maar geeft Verbatim dat zelf aan?
Er is een schijfje in ontwikkeling die 1000 jaar schijnt mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles valt of staat met de gebruiksfrequentie en op welke manier er mee om wordt gegaan!
Ik heb gewone cd's van inmiddels een kleine 20 jaar oud (gok ik, maar was er vroeg bij iig) die het nog perfect doen.
Ook writables van een kleine tien jaar doen het nog uitstekend! Wel altijd netjes in de hoesjes bewaard, en droog, donker, en om kamertemperatuur.

Toegevoegd na 3 minuten:
de writables waren van Traxdata, goede ervaringen mee.