Bestaan er cpu-koelers die je aan de computerbehuizing kan verbinden, zodat de warmte nog beter verdeelt word?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel een koeler die je aan de CPU bevestigd en vervolgens verbind met de pc-kast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Normaal gesproken niet. Je moet ook uitkijken voor aardeverbindingen, die eventueel kortsluiting zouden kunnen veroorzaken. Verder is het wel een goed idee. Vooral een aluminium kast geleidt de warmte goed. Je zou een heatpipe tussen het koelblok en de kast moeten monteren. Die zijn wel los verkrijgbaar en met een klem en warmtegeleidende pasta aan de kast te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai.. over die aarde had ik nog niet nagedacht. Het koelblok maakt natuurlijk rechtstreeks contact met de processor! En de kast word vaak (meestal? altijd?) gebruikt als aarde, maar of je de body van de cpu zou mogen aarden?
hm.. das misschien voor een volgende vraag ;-) Of de kast NIET aarden natuurlijk.. maar mag dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een metalen kast om een elektrisch apparaat hoort altijd geaard te zijn. Ik heb het nog nooit getest. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit getest of het koelblok verbonden is met de aarde. Als dat beide het geval is, zou je een aardlus krijgen. Daar wordt de processor vast niet beter van ; )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak je geen zorgen, het koelblok maakt alleen contact met een gedeelte van de processor dat geaard is of kan worden. Anders zou je een koelblok niet aan mogen raken. Ook ziet op een koelblok vaak een ventilator, en die maken statische elektriciteit wat anders dodelijk zou zijn voor een processor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook bang dat het koelblok contact maakt met het gedeelte van de processor dat geaard is. Als je dat verbindt met de aarde van de voeding, krijg je toch een aardlus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou een aardlus erg zijn?

Andere antwoorden (3)

Nee, een cpu koeler Is altijd verbonden met de cpu. Er zijn wel andere 'vents' die je kunt installeren. Hangt er ook een beetje van af of je op je moederbord extra aansluit mogelijkheden hebt. En dat kun je controleren door óf je kast open te maken en te kijken óf de handleiding van je mobo te lezen. Weet je niet wat voor mobo je hebt? Installeer bijv Everest, geeft je heel veel info over je systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat één kast, ontwikkeld door Zalman enkele jaren geleden, welke de kast gebruikt om warmte van de CPU en GPU af te voeren. De Zalman TNN550A. Hier vind je meer info: http://tweakers.net/reviews/497/zalman-tnn500a-behuizing-getest.html
(trouwens geen goedkoop ding en daarnaast weet ik niet of hij nog te koop is en compatible met nieuwe hardware).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi marius,

algeheel koelen gaat beter bij zuigen dan blazen.

blazen richt op één onderdeel, dat zal dan de processor zijn, want die wordt het heetst.

dus een blaas ventilator op de koelplaat van de CPU.
in de kast een of meerdere ventilatoren plaatsen die naar buiten blazen. uiteraard aan de tegenovergestelde kant ventilatiegaten maken, al dan niet met stoffilters er voor.

maar als de boel zo heet wordt dat standaard koeling onvoldoende is, denk dan ook eens aan waterkoeling.
dat maakt veel minder kabaal dan vele ventilatoren.
kost iets meer, maar koelt fantastisch (voorzichtig met water en elektriek, maar dat vermoedde je al)

veel suc6
groeten, Dré