Kun je zelf (eenvoudig) de ventilator in je laptop vervangen?

De ventilator in mijn laptop maakt kabaal en ik wil hem schoonmaken en eventueel vervangen als schoonmaken niet helpt.

Waar begin ik met schroeven en is het eenvoudig te doen, of toch maar beter laten doen?

Ik heb een Lenovo 3000 N200.

paulus811
13 jaar geleden
in: Hardware
16K

Het beste antwoord

Dat is niet heel moeilijk, als je maar zorgt dat je niet elektrostatisch geladen bent (bijvoorbeeld door je hand tegen de verwarming te houden).

Draai je laptop om en draai de schroeven los van het klepje. Daaronder zit de fan. Kijk waar de schroef zit van de fan en haal de fan los. Deze zal vast zitten met een kabeltje dat je eruit kunt trekken.

Ga met de fan naar een electronicazaak of goede PC winkel. Je kunt de fan natuurlijk ook online bestellen.

Wees voorzichtig dat je niets raakt of los trekt. Maak alles goed schoon met een busje met perslucht. Probeer ook de heatpipe (dat koperen ding op de foto) door te blazen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Persoonlijk zou ik adviseren om de klepjes eens open te maken en alles schoon te blazen. Je kunt makkelijk bij de fan bij deze laptop. Dat is bij de mijne wel anders.

Als je ook de koelpasta e.d. moet vervangen is het wellicht beter om dat uit te laten voeren. Het is een klusje van een half uurtje of minder en dit zou niet zo gek veel moeten kosten. Een fan is ook niet zo duur.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb nog even naar de onderdelen gekeken en de heatpipe (koperen geleiding) zit in de tekening vast aan de ventilator. Waarschijnlijk kan je het er als geheel uithalen. Mocht de heatpipe los moeten dan moet je inderdaad nieuwe koelpasta aanbrengen. De heatpipe zit boven de processor en de koelpasta geleidt de warmte van de processor naar de koperen strip. Deze voert de warmte af naar de ventilator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afhankelijk van je technische kwaliteiten is het goed zelf te doen (als je tenminste de fan kunt krijgen).
Leg de laptop op de kop. draai alle schroeven die je ziet zitten eruit, let op er zit vaak lengteverschil in de schroeven, dus deze moeten op dezelfde plek weer worden terug geplaatst. Waarschijnlijk kun je nu je DVD en harddrive verwijderen + diverse kapjes. Onder een van de kapjes zit het geheugen die je er uit kunt klikken (let op dat je jezelf eerst ontlaad voordat je dit verwijderd). Als je nu de laptop weer omdraait kun je je keyboard verwijderen (of er zitten nog een aantal schroeven aan de onderkant in het mainboard.) Maak voorzichtig de kabel vh keyboard los. Onder het keyboard zitten weer een aantal schroeven ook deze dien je te verwijderen. De kabel naar je lcd scherm is waarschijnlijk ook zichtbaar, deze kun je voorzichtig losmaken en je lcd uit je laptop tillen.

Volgorde kan afwijken per laptop. Bij het verwijderen vd fan moet je erg voorzichtig te werk gaan omdat deze meestal vastkleeft aan je processor. Bij het plaatsen van een nieuwe fan de processor goed reinigen en nieuwe koelpasta plaatsen (tenzij dit al aan de onderzijde vd fan zit)

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het nu beschrijft werkt het voor mijn DELL laptop. Maar ik meen dat de lenovo 3000 een klepje heeft aan de onderkant waaronder de fan zit. Het toetsenbord en scherm hoeft er m.i. dan niet vanaf. Als je ook de processor gaat losleggen en koelpasta gaat vervangen betwijfel ik of dit niet beter een klusje is voor iemand die dat vaker heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens moet de eerste keer zijn, beetje handig persoon redt zich daar wel mee.
Als jij technisch aangelegd bent, kan je de laptop openmaken. Hiervoor zul je diversen schroeven moeten losschroeven. Misschien moet je binnenin ook nog het een en andere demonteren om bij de ventilator te kunnen komen.

Het lijkt mij redelijk eenvoudig, maar ik ben handig.
Laat ik het zo zeggen, als je zelfstandig een kast/bed in en uit elkaar kunt halen zonder beschrijving en teveel geklooi en ergernis. Dat moet dit ook lukken. Het is alleen allemaal wat kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er niet aan beginnen. Regelmatig komen er mensen bij mij met half gesloopte laptops welke niet meer in elkaar te krijgen zijn en/of afgebroken plastic lipjes hebben, als gevolg van ondeskundig verwijderde body panelen. "Schoenmaker blijf bij je leest" "goedkoop is vaak duurkoop" advies: laat een specialist hier naar kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens, maar een Lenovo heeft een makkelijk te verwijderen paneel en de fan kan je in ieder geval makkelijk schoon maken. Als je veel moet demonteren zou ik ook enige voorzichtigheid in acht brengen.