Waarom hebben niet alle numerieke toetsenborden dezelfde volgorde van cijfers?

het numerieke toetsenbord op mijn laptop heeft bv bovenaan van links naar rechts 7 8 9. Op mijn werk op de kassa staat op die plaats 1 2 3. Het zou toch simpeler zijn als het allemaal hetzelfde is zodat je net als op je lettertoetsenbord, je nummers ook blind kunt typen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Antwoorden (5)

Goede vraag inderdaad! Ik vraag me dat ook al lang af. Het heeft vast wel een of andere historische oorzaak.

Ook wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Numeric_keypad) zegt: The arrangement of digits on numeric keypads is different from that of telephone “Touch-Tone” keypads, which have the 1-2-3 keys on top and 7-8-9 keys on the third row, instead of the reverse used on a numeric keypad. This layout, which matches most modern calculators and cash registers, **may be confusing for those who use one of these arrangements more often**

... dus je bent niet de eerste die dit raar vindt (en ik blijkbaar ook niet :)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt gewoon helemaal aan wat de fabrikant wilt. Er is niet echt een vaste volghoorde :) Leuke vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herkende de vraag hieronder had ik hem al eerder gezien. Er worden meerdere antwoorden gegeven allen zonder bron.

Stomste is het tegenwoordig met je pincode invoeren tijdens internetbankieren met numpad en je pincode intikken op een pinautomaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telefoons hadden eerst draaischijven. In America stonden daar toen al letters bij de cijfers, net zoals nu op je mobieltje. Als je die letters op de rekenmachine-manier op het toetsenbordje zet krijg je een raar alfabet. Daarom hebben ze in de telefonie gekozen voor het omgekeerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal bij Horst aan de Maas??
Of Amerika?
hoi hub,

dit is een kwestie van afspraken maken.
zoveel mensen, zoveel zinnen! is een oud gezegde.
wat moet het nou worden: 123 bovenaan of 789 boven?
als de een toegeeft aan de ander, mag hij nog eens als 'bonus' een grote som legeskosten betalen omdat hij van het systeem van de ander gebruik maakt.
zo komt het dat er diverse audio, video, computer, motor, aandrijf, etc systemen zijn.

zelfs als het ene systeem beter is dan het andere, dan nóg wil het niet zeggen dat het betere systeem wordt gekozen.

daar zijn meerdere voorbeelden van te geven
VHS is minder van VCC, toch heeft VHS gewonnen
CP/M is beter dan MS-DOS, toch heeft MS-DOS gewonnen.

het is een kwestie van marketing, en uiteraard het beschikbare geld dat hiervoor beschikbaar is.

leer er mee te leven, het is niet anders
groeten, Dré