vonken van pc kast?!

ik wou de TV-kabel op mijn pc aansluiten tot ik een vonk van 2,5MM zie, kan ik de kabel aansluiten?

Toegevoegd na 14 seconden:
en ja ik heb een tv kaart

Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb ooit eens een schok van een tv kabel gekregen

Toegevoegd na 21 minuten:
de vonken blijven komen(als ik erlangs strijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou dit te maken kunnen hebben met dat weerstandje?
Kimath
13 jaar geleden
Stond de pc uit toen je het aansluit? Je weet toch dat je de stroom er af moet halen wn kabels eruit voordat je met iets in de pc bezig gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit eens een schok van een tv kabel gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schokken van tv kabels zijn niet ongewoon ;) heb ik ook regelmatig gehad, heb het liever niet :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kimath ja hij staat/stond aan

Het beste antwoord

Dit is volkomen normaal. Het gaat om zwerfstromen die van je voeding afkomen. Soms kun je wel 70 volt meten ten opzichten van de aarde. Het is niet gevaarlijk voor jezelf, maar kan wel gevaarlijk zijn voor elektronische componenten. Je tv-kabel is verbonden met de aarde. Je tv-kaart met de massa van je PC. Als je de tv-kabel aansluit, aard je de kast.

Ik heb iets dergelijk met mijn waterbed. Ten opzichte van de aarde staat er ongeveer 60 volt op het bed. Soms krijgt mijn partner een schok als die op blote voeten staat en mij aanraakt. Wel spannend!

Toegevoegd na 25 minuten:
Sorry voor de typo's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn tyops
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typefouten. Ik was wat ongeduldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, valt best mee hoor Pedro...

Andere antwoorden (4)

Volgens mij wel heb dit probleem ook ook als je de stekker eruit trekt krijg je een schokje. Vervelend is het wel maar de pc/tv werkt normaal en dat al enkele jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan inderdaad. Door parasitair effect (bv overspraak) hoopt lading zich op, waardoor er een spanning ontstaat, die vervolgens een vonk of tik veroorzaakt. Vaak is gelukkig de capaciteit erg laag, en daarmee ook de stroom die er loopt, zodat het ontladen niet gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie toevoeging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik je misschien een antenne versterker tussen de hoofdaansluiting en de stekker van de tv kabel? Een keer een Elmo versterker gehad die er 110v bij op zette. Niet erg gevaarlijk maar wel irritant en onnodig. Een hirschmann versterker en aansluitmateriaal loste dat probleem op. Wat ook kan is dat het juist je pc is die de ladingsophoping heeft. Aard de buitenkant van de pc kast eens aan een verwarmingsbuis (draadje tussen metaal vd kast en een blank stukje buis).
Het kan te maken hebben met statische elektriciteit.
Het euvel kan eenvoudig verholpen worden om je pc te aarden. Dat wil zeggen dat je een kabeltje of een aardedraad (groen met geel) vanaf je kast naar een aardleiding moet aanleggen, of met een klemringetje op een cv-buis. Als je dat gedaan hebt, moet het definitief verholpen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
met kast bedoelde ik de meterkast, waar de stroom binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vrij normaal... Maar wat je zou kunnen proberen, is om de stekker van je PC andersom in het stopcontact te steken. Soms helpt het al heel aardig als de fase en de neutraal draad zijn verwisseld. Als je denkt: "Gek!", ja, dat dacht ik ook.