Waarom deze volgorde van geheugen?

Op computers, Mp3. etc.. Overal wat computer geheugen heeft hanteren we vaak de volgorde van
1,2,4,8,16,32,64gb..etc etc.. Ook op de oudere was het altijd van 256MB en 512MB. Waarom maken we niet gebruik van 200 en 500MB, dat klinkt in feite makkelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met het binaire stelsel. Computers bestaan van oudsher uit schakelingen die aan of uit kunnen staan, 1 of 0. Per schakeling heb je dus twee mogelijkheden. Als je meerdere schakelingen combineert, krijg je een veelvoud van binaire schakelingen.
Het zijn in feite machten van twee. 2^1=2, 2^2=4, 2^3=8, 2^4=16, etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je 200 en 500 zou gebruiken, laat je een deel van de mogelijkheden onbenut, en dat is inefficient.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en krachtig! :)

Andere antwoorden (1)

Geheugens bestaan uit een verzameling 'schakelaartjes', bits genaamd, die de waarde 0 of 1 kunnen aannemen. 8 Bits worden samengenomen tot een byte en dit is de kleinst adresseerbare eenheid in een geheugen. De adresbus, waarmee geheugens benaderd worden heeft een breedte van 8, 16, 32 of 64 bits. Een n-bits adresbus kan een bereik van 2^n adressen adresseren. Hieruit volgt dat geheugengroottes een veelvoud van machten van 2 zijn.

Een kilobyte is ook geen 1000 bytes, maar 1024 bytes (2^10) en een megabyte is 1024 x 1024 bytes.