Harde schijf lijkt voller dan hij daadwerkelijk is, waar is die ruimte?

Ik heb net mijn computer opgeruimd en windows 7 geïnstalleerd. Nu viel mij op dat mijn berekening van de beschikbare ruimte niet overeenkomt met de ruimte die de harde schijf aangeeft.
De schijf heeft 698GB en hij geeft aan 221GB vrij te hebben dus zou er 477GB in gebruik zijn. Nu heb ik eens even alle mappen (inclusief verborgen mappen) op de harde schijf geselecteerd en gekeken hoeveel ruimte dat is en dat is maar 414GB. Dus ergens moet nog 63GB vrij zijn denk ik dan, maar waar is die gebleven? (zie foto's)
Of denk ik dat helemaal verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Het beste antwoord

Dat zijn half lege clusters.
Een harde schijf word ingedeeld in clusters. Laten we zeggen hokjes. Die zijn bijvoorbeeld 32 kilobyte groot. En al zet je er maar EEN klein dingetje in, dan nog is hij meteen helemaal vol. Dan verspil je gemiddeld 16 kb aan ruimte per file gemiddeld, en bij 100.000 files is dat 1,6 gb.
En misschien zijn je clusters zelfs nog wel groter! Ik vermoed dat je in FAT32 geformateerd hebt. De clusters kunnen in NTFS kleiner zijn, omdat dat systeem meer clusters kunnen aanmaken. Je kan dan meer kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ook dat je heel veel folders (mappen hebt). Ook die worden in feite beschouwd als een bestand en nemen elk een cluster in beslag.
Wat je zou kunnen proberen is de schijf comprimeren. Computer, beheren, schijfbeheer, partitie aanklikken, rechtsklikken, eigenschappen en dan comprimeren aanklikken.
Windows zal dan proberen GB's.

Andere antwoorden (10)

Je besturingssysteem staat er ook nog op (denk ik) en dat kost ook ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens met de super handige tool "windirstat" naar je HD. Misschien dat je hiermee nog wat dingen ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je windows systeem herstel even uitzetten. Dan verwijderd hij je herstel punten en dan weer aanzetten. Kan ook heel wat gb schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je schrijf ff defragmenteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het verschil niet dramatisch ;-)

Je schrijft dat je alle mappen hebt geselecteerd. Mogelijk ben je vergeten, dat ook in de root (hoofddirectory) bestanden zitten, en die zijn vaak groot. (pagefile.sys - hiberfil.sys)

Ook kan het zo zijn dat de inhoud van de map "system volume information" niet wordt getoond, en dus ook niet wordt meegeteld, want die map is "hidden". Als er nog meer van dit soort mappen (of sub-mappen) zijn die ook niet worden meegeteld bij het aanklikken, zit je als snel aan 63 GB.

Je kunt er rustig op vertrouwen, dat de informatie die je krijgt via eigenschappen drive C: betrouwbaarder is, dan het aanklikken van alle mappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je alles hebt geselecteerd, en dat geloof ik graag :-)
De vraag is alleen, of alles wat je hebt geselecteerd ook wordt meegenomen in de berekeningen. Ik vermoed toch echt, dat ondanks dat je het selecteert, Windows bepaalde files en "hidden" maps gewoon niet meetelt. Dat doet 'ie WEL in de totaalberekening, en daarom is er een verschil.
Dat komt,omdat Windows 7 met zgn "hidden files " werkt. Ik heb trouwens nog wel een prima tip,waarmee U minimaal 3 a 4 Gig méér overhoudt> W7 heeft de vreemde gewoonte,dat er een soort (extra ) back-up wordt aangemaakt met de alleszeggende naam : Windows Old.
Open Uw verkenner : Windows -E >> kijk op de schijf,waar Windows 7 is geïnstalleerd en druk op windows old >>Shift/Delete. Dit kán een redelijke tijd in beslag nemen ,maar blijf geduldig,want ik persoonlijk vind het onnodig. Windows 7 doet dit,omdat er van wordt uitgegaan,dat gebruikers geen goede backup heeft ( gemaakt) van het vorige besturingssysteem.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat je prullenbak leeg is? :-S Mijn ouders hadden dat op een USB stick. 0 bestanden, maar toch helemaal vol! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het volgende eens om ruimte vrij te maken:
1. ga naar / klik op schijfopruiming via eigenschappen op de C schijf
2. kies alleen mijn bestanden
3. vink aan wat je wilt en kunt verwijderen (mogelijk alles behalve tijdelijke bestanden) en klik op OK
4. ga terug naar schijfopruiming en klik op bestanden van alle gebruikers van deze computer
5. klik op doorgaan en kies vervolgens meer opties
6. klik op opruimen bij systeemherstel en schaduwkopieën, vervolgens verwijderen, op OK en bestanden verwijderen. (alle eerdere herstelpunten, behalve de laatste wordt nu verwijderd)
Dikke kans dat je nodige GB's terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft aan dat je hidden bestanden laten zien al aan hebt staan (bij het zoeken?). Maar heb je dat ook voor *systeem-bestanden* gedaan?
In de Windows-map bijvoorbeeld staan daar gigabytes van.

Verder heb je ook te maken met GiB's daar waar Microsoft GB's beweert weer te geven - dat kan ook 't een en ander schelen met de precieze berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste computers hebben een verborgen backup.
Dit is (meestal)de X:/ je herstel directory. Hier staan je oorspronkelijke instellingen op om de computer weer terug naar de fabrieksinstellingen te zetten.
Als je bij je schijfbeheer kijkt zie je die staan als een partitie waar je niks mee kan doen. Bij mij is die 9.77GB groot.
Dit in combinatie met half gevulde clusters kom je al op een redelijk aantal verloren MB`s.
Met een NTFS formatie valt het nog enigszins mee omdat hier de clusters kleiner zijn, waardoor er minder clusters verloren gaan.
Daarom is een bv (literair) 2TB groter als NTFS dan in FAT 32(werkelijke grote).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Dit is (meestal)de X:" Meestal de X:? Echt niet... Daar zit uitermate zelden een backuppartitie. Bovendien heeft dat geen invloed op de gegevens als je alleen C: beoordeeld/bekijkt. Alles waar Eltonno 't over heeft, betreft louter en alleen C:.