Hoe krijg ik de muziek van mijn oude platen op een CD- schijfje? Mijn computer kan CD's branden.

Ik ben nog in het bezit van een pick-up.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Het beste antwoord

Het is een heel gedoe om het goed te doen, goede draaitafel en een versterker, dan wel voorversterker. Bij een gewone versterker (uit de 70 tiger en 80 er jaren gebruik je de recording out uitgang. met een cinch kabel en een verloopje naar minijack plug je de zaak in in de line in van de geluidskaart. Nu kun je de zaak op de harde schijf opnemen op het gewenste niveau via het menu van de geluidskaart (schuifje van de line in). Beneden een linkje naar audacity. Als je een kant van de LP hebt opgenomen heb je een Wav file van ongeveer 20 minuten met iets van 5 nummers. Bij soundblaster geluidskaarten zit een heel goed programma om de tikken eruit te halen zonder dat je de hoge tonen ook verliest, het is ook nog een idee om de plaat eerst nog te wassen met een oplossing van 20% alcohol, demiwater en een druppeltje neutral. (zie de link , breem ook over draaitafels)
Dan is het nog een heel gedoe, je moet met een wave editor aan de gang om de individuele nummers uit te knippen. Dan kun je de nummers allemaal een naam geven, de artiest, de lp waar het vandaan komt etc.. Als je helemaal klaar en tevreden bent kun je de wav-files omzetten naar MP3 om schijfruimte uit te sparen en de nummers op een ipod of zo af te spelen. Met een hoge bitrate blijft dat prima klinken. Wil je de originelen verliesvrij opslaan dan is er ook nog het FLAC formaat.
Het grootste probleem is de prijs voor een goede draaitafel met een goed element en de hoeveelheid tijd die ermee gemoeid gaat. Je kan natuurlijk de platen opnemen als je ze ook tegelijkertijd weer eens beluistert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan moet je geloof ik zo'n digitale pick-up kopen, met usb aansluiten op je pc en opnemen dan maar! Dat komt op hetzelfde neer als cd's rippen!

en dan van je pc, op een cd branden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met behulp van een speciale voorversterker. Is verkrijgbaar in betere hifi zaak of computerzaak. Wordt geleverd met software om de platen op te poetsen (tikken en ruis onderdrukking). En slaat de muziek op als mp3 bestandjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een "gewone" pickup zal dat niet zomaar lukken vrees ik, in mediamarkt verkopen ze een platenspeler met een usb-poort waar je dan een usb-geheugenstick kan instoppen, zo kan je uw vinyl op usb zetten, die usb stick kan je dan gebruiken om met uw pc cdtjes te branden...
Zo'n platenspelertje kost echt niet zoveel, ik meen rond de €60.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Conrad hebben ze die speciale pick-ups met USB aansluiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met het programma "Magix music lab de luxe".Daar zit een pickupvoorversterker bij.En het is een beregoed programma voor het restaureren van platen banden en cassettes.Al het tikken ruisen en kraken kan je ermee mee weghalen en de muziek nog wat meer compressie dynamiek en helderheid geven.Met alle mogelijkheden tot het rippen en van muziek op cd en dvd branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle grote internet zaken hebben pickups met usb aansluiting . Kabeltje aansluiten en klaar is Kees