waar moet ik op letten als ik op vakantie in USA een laptop koop en zelf mee terugneem naar Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.6K

Het beste antwoord

In principe ga je iets doen wat niet mag, daar moet je je bewust van zijn, en niet onzekerheid en zenuwachtigheid uitstralen als je dat ding door de douane drukt.
Het wordt gedaan, maar wees er op bedacht dat je tegen de lamp kunt lopen. Dan betaal je op zijn minst invoerrechten en BTW, maar misschien ook nog een boete - dat weet ik niet, maar kan aannemelijk zijn.
Heb je daar allemaal geen moeite mee, en ga je gewoon voor de stoere bink zijn ("thats my boy!"), zorg dan:
- Dat hij er niet fonkelnagelnieuw uitziet, dus een paar vingers erop, de stickers er af, kabels niet netjes opgerold met het klipje er nog om, etc.
- Sluit het ding aan en configureer het OS, en zet er foto's, bestanden, e-mails op. Dit moet je voorbereiden. Je moet je e-mail bestanden en contacten op een externe schijf meenemen en die importeren.
- Wees bedacht wat de netto prijs is incl. sales tax waar je hem gaat kopen.
- Afhankelijk van het product heb je garantie met werelddekking of niet. Ook weer informeren. Is de dekking alleen in de VS, vergeet het dan maar dat je dekking in NL krijgt. De importeur is nl. niet blij met dit soort import.
- Vrijwel alle netvoedingen zijn schakelend van 100-250 VAC, maar het is niet verkeerd om het even te checken. Neem vanuit NL een snoer mee die er natuurlijk op past zodat het er niet uitziet dat je hem in de VS hebt gekocht. ;)

* Taal is niet belangrijk, ik werk ook soms met een laptop die juist op Engels is ingesteld. Voor sommige programma's werkt dat zelfs beter.
* Toetsenbord is QWERTY dus dat is ook goed.

Best een lijst, he? Bij twijfel, niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
wat een dom antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, gewoon in de doos op de lopende band leggen... :) :) :) ... en portemonee/creditcard gereedhouden om de invoerrechten/BTW te betalen!
Dat je niet gepakt wordt door de douane.. Spullen boven 450 euro kan je dzn nog is 19% btw over dokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder andere:
- Taal van de software
- Garantie (ook geldig bij export?)
- of de adapter 220V aankan. Het aansluitsnoer heeft een platte stekker; deze zal je thuis moeten vervangen.
- of er een regiocode op de interne DVD speler zit (VS is regio 1, Europa regio 2; anders kan je geen films afspelen).
- Gewetensvraag: afwegen of je de laptop bij de NL douane gaat aangeven (en dus importheffing betaalt).
- indeling van het toetsenbord (QWERTY of AZERTY)
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
heel goed Utrecht! + voor jou
capthavoc
13 jaar geleden
vooral de voeding is erg belangrijk in Amerika hebben ze 110 volt
Dus je moet hem om kunnen zetten naar 220 v
(de lader in elk geval)
De laptop werkt zelf wel goed die werkt
bijvoorbeeld op 19 v wisselspanning maar de lader zou je kunnen verraden bij de douane
(zou je het stoute idee hebben er door te willen glippen foei foei 0:-) )
let daar echt op !
De dvdspeler kan ook een probleempje zijn maar je mag de regio settings 3 maal veranderen.
Ik ken genoeg mensen die er 1 hebben meegenomen uit buitenland. Als je hem koopt de doos weggooien als je t vliegtuig instapt en gewoon de laptop los in een laptop tas/handbagage stoppen. En garantieformulier maar huis op sturen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je hem wilt meenemen omdat hij daar goedkoper is. Da's waar, maar met de invoerrechten enzo ben je net zo veel of meer kwijt.

Het belangrijkste is om niet gepakt te worden bij de doane. Het is nogal eenvoudig om te zien waar het product verkocht is. Het US prodocut/serienummer is anders dan de machines die in NL worden verkocht.

Ook kijkt een doanier naar de slijtageplekken op spullen voor dagelijksgebruik. Een computer zonder enig krasje, stofje in het toetsenbord, vlek op het beeldscherm enzo is net iets meer twijfelachtig dan strikt gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de voordelen van in de US kopen wel opwegen tegen de problemen die je bij het invoeren en het gebruik in Nederland kunt krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten alle antwoorden die hierboven gegeven zijn (vooral die van Utrecht is goed) moet je erop letten dat prijzen in de US altijd zonder sales tax (soort btw) zijn aangegeven. Bij de kassa komt er bijvoorbeeld in New York zomaar 16% bij. De sales tax verschilt per staat, dus er is geen algemeen percentage te noemen.
paulus811
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
De sales tax wordt vastgesteld per county.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sales tax is zo verneu***atief voor ons Nederlanders ( waar de BTW inbegrepen is in de prijs )