pc scherm of tv als pc monitor, waarom is wat beter?

Ik kijk tv met een satelietontvanger. Nu lijkt het mij fijn om tv te kijken op hetzelfde scherm als dat ik voor m'n pc gebruik. Welk soort scherm is beter voor m'n pc en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Antwoorden (5)

LED beeldschermen hebben een betere beeldkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moderne tv is prima als het niet een te groot scherm is ivm scherpte en afstand naar het scherm.

Zo heeft een 32" scherm met fullHD ongeveer 72 dpi (1920 dots/27") en dat is gelijk aan een traditionele monitor.

Hoe groter de tv, hoe slechter de dpi, dus moet je er verder vanaf gaan zitten voor een even scherp beeld.

De kwaliteit van een tv beeld is tegenwoordig erg goed als deze via hdmi wordt aangesloten en ook op pc stand staat. Misschien eens met een laptop proberen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel simpel: een tv-scherm is gemaakt om tv te kijken en een pc-scherm is gemaakt om op te pc'en.

Dus het best voor je tv is een tv-scherm en het best voor je pc is een pc-scherm.

Vanwaar het verschil? Er zijn tal van redenen: afhankelijk van het soort pc-gebruik zijn zelfs diverse eigenschappen van het pc-scherm van belang! Andere mogelijke problemen zijn: het feit dat een tv-scherm zichzelf aanpast om een film of tv-show goed te geven en deze acties storend kunnen werken op een pc-beeld. Omgekeerd is een pc-beeld logischerwijs niet zo geschikt om films en een tv-show te presenteren. Bovendien hebben sommige televisies niet meteen een prettige resolutie die goed wordt ondersteund door de pc. En dan is het mogelijk wanneer je de correcte resolutie instelt een deel van het beeld toch nog buiten het scherm valt. Dit kan je dan enkel oplossen door een lagere resolutie in te stellen en daar wordt het beeld dus niet beter van!

Wat zijn dan wel de mogelijkheden?
1. Het op 2 schermen houden.
2. Nagaan wat het belangrijkste voor je is: de kwaliteit van het tv-kijken of de kwaliteit van het pc'en en logischerwijs dan voor dit type monitor kiezen.
3. Eens testen of bij het pc'en op een tv-scherm wel alles 'naar wens' is.
4. Een pc-tv-scherm aanschaffen. Dit is eigenlijk een pc-scherm met ingebouwde tv-tuner en deze bieden over het algemeen een redelijk compromis tussen het pc'en en tv kijken of zorgen voor een optimale kwaliteit om te pc'en zonder al te veel aan de kwaliteit voor het tv-kijken af te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt wel, maar een gewone lcd tv van rond de 500.- kan al erg veel met een computerbeeld hoor. Probeer het maar eens uit, ik was erg verrast over het goede resultaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er uitzonderingen op de regel zijn, klopt. Er zijn vaak relatief goede resultaten te halen met een tv als pc-monitor. En natuurlijk is het ook afhankelijk van het "pc-gebruik".
computers en tv's en playstations en alles van tegenwoordig zijn meestal uitgerust met een hdmi aansluiting, zoniet zijn er altijd wel verloop stukjes

vroeger was het een punt dat tv's een lagere resolutie en refresh rate hadden als computerschermen, maar tegenwoordig is dat ook een non factor, met fullhd 3d schermen, dus 1920x1080 @ 60/120hz. (oude tv, 27hz, en 720xnogwat..)

een lage responstijd voor een computer is wel fijn, aangezien het interactief is.

ingebouwde boxen zijn fijn voor computeren EN tv, scheelt ook rotzooi op je bureau.

kijk dus naar een mooi scherm (fullHD voor tv, 1920x1080 voor pc), lage responstijd, met mooie kleuren, ingebouwde boxjes, en een of meer hdmi ingangen, veel digitale tv werkt met losse ontvangers, dus een pc scherm moet ook kunnen zolang je je ontvanger er op aan kan sluiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
bij een pc scherm hou het wel op 1920x1080, dit is precies fullHD, en werkt dus naadloos met fullHD ontvangers etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger computerde ik via een homecomputer aangesloten op de tv. En nu zijn er tv schermen die over kunnen schakelen van film naar pc-beeld. Het verschil is dat voor een pc-beeld het zeer scherp moet zijn en dat de beeldstippen naast elkaar en zelfs los van elkaar dienen afgebeeld te worden en voor een film en tv-beeld wil je dat het beelden één geheel zijn. Dus de stippen dienen elkaar te overlappen.

Maar er is ook veel voor te zeggen dat je minder schermen in huis hebt, dus als een te scherp beeld kunt accepteren voor het tv kijken en alleen woont, dan zou ik tv gaan kijken op je computerscherm.