Hoe krijg ik mijn PC sneller, net als een jaar geleden?

Mijn PC wordt steeds langzamer vandaar. Zit te denken aan nieuwe processor of harde schijf? Maar geen verstand van die dingen!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (19)

Loop de media markt binnen, en neem dan een kijkje op de computer afdeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel vaak werkt het opnieuw installeren van het besturingssysteem. Anders zul je een andere computer moeten kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beste manier om je PC net zo snel te krijgen als een jaar geleden is om al je documenten die je wil bewaren te backuppen, en je hele harde schijf te formatteren en alle programma's opnieuw te installeren. Kost een dagje, maar je zal versteld staan van hoeveel tijd het scheelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin bestandjes en programma's wissen wil nog wel eens werken al. Of je download verzameling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Scannen op virussen, spyware. Onnodige programma's verwijderen en eventueel je beturingssyteem opnieuw installeren.
Of natuurlijk gewoon snellere onderdelen kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
probeer eerst een alle onnodige bestanden er af te halen en daarna je harde schijf te defragmenteren. Over het algemeen wordt hier de computer een stuk sneller van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud de PC is die je nu hebt?

En ik weet niet wat je aan 'onderhoud' doet?

Zelf doe ik wekelijks een reeks (gratis) programmaatjes laten draaien, die er voor zorgen dat mijn computer schoon en snel blijft:
- CCleaner;
- SpyBot S&D
- Avast
- JkDefrag

Standaard draait Avast en ZoneAlarm ter bescherming van de boel.

Met dit pakketje blijft alles redelijk snel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk ook eens naar het gratis programma Advanced SystemCare. Kun je systeempunten mee creëren, spyware verwijderen, etc. Hij vind bij mij een stuk meer spyware dan Windows Defender en Adaware bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je ook zeker moet proberen is het programma ccleaner. Nadat je een programma hebt gedeïnstalleerd blijft er meestal nog troep over. Dit programma ruimt echt alle troep en achtergebleven bestanden op. Voordeel: het programma is gratis. Zie bron voor download
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
pc cleaner erop zette of defrag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast het opruimen van spyware en overbodig geinstalleerde software kun je er ook eens aan denken om je pc open te schroeven (wel eerst electriciteit eraf) en heel voorzichtig de stof wegzuigen met je stofzuiger. Let op doe dit voorzichtig want als je e.e.a beschadigt ben je veel verder van huis. Door de ophoping van stof kan je computer minder koelen en daar wil de boel nog wel eens een stuk trager van worden.

helpt dat allemaal niet. Dan rest er slechts een ritje naar het winkelcentrum.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag kun je beter stellen op een gespecialiseerd forum zoals pchelper.nl bv.

Een hoop van de antwoorden hier wens ik je niet toe. Wie gaat er nu bij de mediamarkt een pc kopen!? Om maar eens wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sluit alle programma’s (ook de internet browser) af en kijk welke processen (programma’s) allemaal actief zijn op je pc.
Je kunt hiervoor "taak beheer" gebruiken, beter is de process exporer.
Deze geeft alle info over de lopende processen en hoeveel ze van de pc vergen.
Ga na wat deze processen doen en of ze echt nodig zijn voor de werking van de pc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Register opschonen, temp files verwijderen, volledige malware/spyware scan (en opruimen natuurlijk) en wat extra geheugen (RAM) plaatsen.
Dat is een mooi begin.
Herinstallatie van je OS is ook en optie maar maak dan eerst een kopie op een CD/DVD van al je drivers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hitman Pro, Defrag als dit geen zin heeft moet je gaan formatteren als dit nog geen zin heeft dan word het tijd dat je een nieuwe pc gaat kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
PC sneller maken:
- koop extra RAM geheugen
- koop een extra snelle harde schijf, zoals eentje uit de western digital raptor serie
- haal alle overbodige software weg
- installeer alleen de programma's die je echt nodig hebt en gebruikt
- bewaar al je bestanden op een cd, dvd, usb-stick, etc. en installeer je computer opnieuw. Vaak wordt dit makkelijk gemaakt door gebruik te maken van de zogenaamde herstel-cd die je bij je nieuwe computer hebt gekregen
- laat je pc zo min mogelijk programma's laden bij het opstarten, vaak kan je het automatisch laden bij opstarten uitzetten
- installeer zo min mogelijk extra's op je browser, zoals zoekbalken, chatfuncties, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te beginnen zou ik je pc helemaal opnieuw installeren. Dan zou ik er niet zoveel troep op zetten en niet zomaar alles downloaden. Dat is de oorzaak vaak bij slome computers (die eerst snel waren).

Voordat je je pc natuurlijk opnieuw gaat installeren even een backupje maken van de programma's die je wel erop wil blijven houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
start>run(uitvoeren)
typ: "msconfig"
kijk dan onder de tab startup en services wat je niet gebruikt en vink dat uit. versnelt namelijk de opstart periode en start niet automatisch services op.

(kijk wel uit met wat je uitvinkt, sommige services zijn essentieel. als je niet weet wat iets is vink het dan niet zomaar uit maar zoek eerst via google uit wat het precies doet.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een PC wordt niet uit zichzelf steeds langzamer. Een steeds trager wordende PC duidt op problemen, de meest waarschijnlijke oorzaak is adware of spyware.

Controleer je PC op ongewenste software met een up to date virus scanner, en met anti-spyware programma's zoals Spybot Search&Destroy of Lavasoft's AdAware. Zorg ook dat de de laatste updates van Microsoft geinstalleerd hebt.

Kijk ook eens naar de netwerkactiviteit op je modem. Is er ook activiteit op het moment dat je niets doet? Dat kan namelijk duiden op grotere problemen, zoals een virus infectie.