Hoe kan ik een nieuwe videokaart in m'n pc bouwen, als ik al een ingebouwde videokaart heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Kijk eerst of de nieuwe videokaart een pci of agp is?

of pci uberhaubt op je moederbord kan? (oud moederbord?) vraag dit anders na bij een erkende computer winkel bij jou in de buurt neem desnoods je compter even mee naar de winkel daar kunnen ze je goed informeren. zie dat hier weer goed langs elkaar wordt gepraat. beter zoek je even de winkel op.. omdat voeding dit ook aan moet kunnen.. kunnen een x aantal factoren van elkaar afhankelijk zijn.. beter ga je even naar een specialist. en vraag je daar even na. stuk veiliger ;) sonde als de hele troep doorbrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zal echt niet doorbranden, je pc wordt hooguit instabiel.

Andere antwoorden (5)

de oude videokaart eruit halen en dan de nieuwe erin zetten en meestal zijn er meerdere ingangen voor een video kaart en dan worden beide waardes bij elkaar opgeteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hush...
Meestal kun je gewoon een videokaart inbouwen. Je pc zal dan automatisch de nieuwe pakken en de ingebouwde (ik neem aan dat je een onboard kaart hebt) negeren.

Lukt dit niet dan kun je in de bios je onboard kaart uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het zelf één keer gedaan en hikte er ook erg tegenaan omdat bij mij nogal eens "Murphy's law" (alles wat fout kan gaan, gaat fout) geldt...
Maar heb het toch gedaan en het stelde niets voor. Pak gewoon de handleiding van je PC erbij (of kijk op de website van de producent) en dan vind je vast een beschrijving.
Een paar tips:
- De-installeer eerst de driver van je oude videokaart
- Weet zeker welke van de kaarten je video-kaart is...
- Zorg dat je niet statisch bent (pak vooraf iets van metaal vast)
- Vergeet niet de ventilator van je nieuwe videokaart in te pluggen

Lijkt allemaal ingewikkeld, maar het meeste wijst zich vanzelf. Maar zoek wel even naar een goede beschrijving voor jouw PC.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al een op het moederbord geintegreerde videokaart hebt, kun je eenvoudig de nieuwe kaart in het vrije agp/pci express slot steken. Na het opstarten dien je dan in het Bios de on-board kaart uit te schakelen zodat je nieuwe kaart wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij bijna alle PC's kun je een losse videokaart toevoegen. Deze wordt dan als primaire kaart herkend en de onboard kaart wordt gedisabled. Easy.

Bij sommige systemen kun je ook 2 losse kaarten (voor 4 monitoren) gebruiken. Dit vergt dan iets meer configuratie geduld. ;-)

Wel even in de gaten houden of de grafische kaart ook voor het mainboard geschikt is (PCI, AGP, PCI-express etc) en dat de voeding het ook aankan.