Ik heb een prehistorische sitecom router met printerpoort. Hoe kan ik toegang krijgen tot die poort?

Een tijd geleden heb ik een oude sitecom router gekregen met wifi en een printerpoort (10 Mbits, echt oud dus). Wat erg grappig en mogelijk goed bruikbaar is voor robotica, is de printerpoort. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik toegang tot deze poort krijg!

Het meest mooie zou zijn dat ik dan een parallelle interface zou kunnen aansluiten op de router en deze dan via wifi (eventueel indirect via een tweede router) zou kunnen besturen. Op deze manier zou ik dan over wifi 8 kanalen kunnen aansturen. Ik weet ook dat de nieuwe routers makkelijk te hacken en aan te passen zijn met seriële poorten, maar als het op deze manier kan ben ik erg snel klaar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Oei, dat wordt lastig. Op/Voor/Via parallel printerpoorten kon je verschillende besturingssystemen aansluiten (varierend van modeltreinen, vervangende geluidskaarten, dataoverdracht tussen 2 PC's en natuurlijk ook robots). Een printerpoort op een router is eigenlijk alleen maar gemaakt om te printen vanuit de router. Je zou daarvoor de hardware moeten omprogrammeren. Dit kan mbv firmware of met een andere EEPROM (oid).
Voor beide ben je afhankelijk in hoeverre dit vanuit de fabrikant mogelijk is (bij LinkSys bijvoorbeeld kun je veel routers naar eigen inzicht anders bedienen door de open source firmware). Als je EEPROM opnieuw wilt schrijven, ben je nog wel ff bezig. Tegenwoordig kun je WLAN routers via het netwerk sturen (zelfs aan/uit zetten mbv Power over Ethernet (PoE)), maar via de printerpoort klinkt leuk, maar is praktisch niet omzetbaar (in ieder geval niet 'snel klaar').
(buiten dat, ondersteund de oude router hooguit WEP en geen WPA).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je al blij mag zijn als je met een parallellepoort , kabel en speciale software van die router toegang kan krijgen tot de instellingen van de router.

Wat jij allemaal verzint, lijkt me erg futuristisch voor die tijd.